fredag, september 11, 2009

Ølfabrikken Winter Porter 2007

Haket. Ølfabrikken Winter Porter. 75cl. 299kr. Taget.
Denna öl är tappad på flaska den 11/12 2007, och nu avnjuten nästan två år senare. Den har OG 27° Plato, betryggande 11% alkohol och håller 50 IBU.
Jag erkänner att jag blev lurad av flaskan. Jag såg att det stod 2005 på den och utgick från att det var bryggdatum. Fel. Årets bryggeri 2005, utsedd av danska ölentusiaster.
Utseende: Helt mörk vätska. Nästan inget skum, bara vid rundvirvling. Lätt brun hinna.
Arom: Stor arom. Sötma, kaffe, mörk choklad, farinsocker, lätt örtighet.
Smak: Stor smak också. Brända toner, kaffe, choklad och den där roliga bismaken (hehe) av honung.
Munkänsla: Mycket fyllig, härlig restsötma och lätt lätt kolsyrning som låter smakerna spela ut ett stort register. Den har en trevlig beska som liksom lyfter sötman från gommen. Välbalanserad men stor och härligt smakrik!
Underbar! En upplevelse!
Jag tvekade huruvida jag skulle skriva om detta kap på Haket, men kom på att om de får avsättning för sina finfina öl kanske de köper in ännu finfinare öl. Trots att denna öl inte är så gammal visar den mycket lovande tendenser! Den har ett härligt djup och en trevlig komplexitet. Jag ser fram mot att prova den igen!
Daniel

1 kommentar:

  1. Jag kan bara hålla med, jag blev kär i Winter Portern redan när Christian lät mig pröva den från tank -07, och visst har den utvecklats bra. En klar favorit, men tyvärr var det en one-off, men jag skulle bli förvånad om det inte dyker upp nåt liknande från Christians nya bryggeriprojekt Beer Here.

    Jonas
    Brill & Co

    SvaraRadera