onsdag, september 30, 2009

Mer god öl från Stockholm Beer

Efter årets första besök på Stockholm Beer fanns det fortfarande ett antal öl jag ville passa på att testa. Det har inte helt oväntat bloggats en hel del om mässan. En öl som återkommande fått mycket goda omdömen är North Coast Old Rasputin Anniversary XI Bourbon Barrel Aged Stout. Den vanliga Old Rasputin Stout är jag inte helförtjust i. Tycker att svartmaltens syra går igenom för mycket. Bra bourbon är jag däremot svag för. Intressant att se vad bourbonfatet har gjort med gamle Rasputin. Nästan direkt styrde Daniel och jag mot Oliver Twists monter.

Old Rasputin Anniversary XI Bourbon Barrel Aged Stout

Ölen har uppenbarligen trivts bra i bourbonfatet. Det doftar vaniljbönor, tofee och lite knäck vilket blandas riktigt trevligt tillsammans med chokladen och kaffet från den ursprungliga ölen. Mjukt och fint är det.

Smaken är långt mycket bättre och mjukare än i den vanliga Rasputin. Fatlagringen har tämjt staouten och samtidigt tillfört nya dimensioner. Vaniljig bourbon blandat med söt choklad, espresso och kakaopuder passar riktigt väl. Härligt!

Munkänslan är fyllig, kolsyran lätt närvarande och alkoholen härligt värmande.

Tokgod: Mums. Bourbon och stout i skön harmoni.

Från Oliver Twist var det inte långt till Wicked Wine där vi fortfarande hade ett antal öl kvar att testa. I kylarna stod en massa öl från det helsköna bryggeriet Dieu Du Ciel. I Sverige ser man sällan fler öl än deras stabila IPA Corne du Diable, trevliga barley wine Solstice d’hiver och förträffliga kaffestout Péché Mortel. Wicked Wines ölkylar visade att repertoaren är mycket större än så.

Jag och Daniel testade bland annat den riktigt trevliga stouten Aphrodisiaque. När vi stod och sniffade på rågölen Route des Épices kom Närkes Håge och Berith förbi. Intressant tror jag att utslaget blev. I ölen har kanadensarna använt svart- och grönpeppar. Det märktes tydligt i både aromen och i smaken. Kul. Ännu roligare var den enda ölen från Dieu du Ciel som jag lyckades få ner på papper, veteölen Rosée dHibiscus som har kryddats med hibiskusblommor.

Dieu du Ciel Rosée d'Hibiscus

Doften är rejält blommig. Jag vet inte hur hibiskusblommor doftar men jag gissar att det är så här. Det finns även persika och syra i doften, samt lite körsbär och äpple.

Smaken är rejält uppfriskande. Röda apelsiner, mer persika, lite blodgrape och en mycket lätt vetekaraktär. Det är sammantaget sötsurt och blommigt. Nästan lite som lättsötat fruktte.

Kroppen är lätt och kolsyran medelhög.

Bättre: Verkligen rejält uppfriskande. Tycker att det är kul med öl som inte måste vara extrem för att stå ut. Ölen är krispig på samma sätt som en sval Chablis.


Carl

3 kommentarer:

  1. Håller med om Old Rasputin Anniversary XI Bourbon Barrel Aged Stout. Den tillsammans med Kaggen var det bästa jag provade på mässan.

    SvaraRadera
  2. Känns skönt att höra hur stabila och trevliga Diey du Ciel's öl är, har bara provat Péché Mortel. Ser nu ännu mer fram emot att besöka deras bryggeripub om cirka tre veckor när jag befinner mig Montréal, kanske köpa med sig en del hem oxå.

    SvaraRadera
  3. @fajanen: Jag tyckte det var intressant att Kaggen -07 och Barrel Aged Old Rasputin hade ganska lika smakprofiler! Goda som fasen, men inte så olika varandra.

    Daniel

    SvaraRadera