onsdag, september 09, 2009

Old Stock Ale

Det händer allt för ofta att jag köper en öl från det tillfälliga sortimentet som visar sig vara jättegod, men är slut när jag kommer tillbaks för att köpa fler. Detta är framförallt tråkigt när det gäller stilar som inte är allt för vanliga på Systembolaget, både i ordinarie sortimentet och tillfälliga släpp. Till de typerna som man sällan ser på bolaget hör tyvärr några av mina favoritstilar - lambic och barley wine.

När Old Stock Ale från North Coast släpptes i förra veckan visste jag att jag ville ha ett gäng, både för att dricka nu men framförallt för att de är ännu godare om ett år eller två.

Old Stock Ale

Doften kommer farandes ur glaset som ett lokomotiv. Påminner lite om en Johnny Cash-låt. Lyssna på Get Rhytm så förstår ni. Doften är stor, fyllig och ack så härlig. Maltighet och fruktighet blandas i härlig harmoni. De mörka tonerna består av pumpernickel, farinsocker, lönnsirap och rostad malt. Det finns även en angenäm knäckighet. Frukten är en blandning av sötsyrliga engelska fruktkarameller, ananas och sultanrussin. Jag hittar även choklad, nötter och vanilj. Här handlar det om en komplexitet som ofta kräver år av lagring.

Smaken är verkligen ingen besvikelse. En blandning av mörk malt och sötma dominerar. Det är sammantaget ganska sött utan att bli sliskigt då de rostade tonerna håller sötman i schack. Rostad malt, lönnsirap och russin återkommer. Här finns det även smörkola och en härlig bourbonton. De sötsyrliga fruktkaramellerna är också med. Det här gillar jag starkt.

Munkänslan är mjuk och fyllig. Kolsyran kittlar lite lätt på tungan. Alkoholen är rejält värmande.

Tokgod: Jag är verkligen glad över att jag drack en flaska färsk. Även om ölen kommer att utvecklas med tiden så är den riktigt bra redan nu. Antagligen kommer alkoholen (bourbontonen) att integreras ännu mer. Hoppas bara inte att den försvinner allt för mycket.


Det börjar bli allt mer populärt att kombinera öl med ost. Bryggeriet North Coast Brewing Company anstränger sig för att man ska hitta rätt kombination. På deras hemsida har de lagt upp en tabell där de visar hur väl en hel radda ostar passar till deras olika öl. Till Old Stock Ale rekommenderar de bland annat parmesanost. Det ska jag testa nästa gång. Den här gången var parmesanosten tyvärr slut. Istället fick det bli Kvibille ädelost. Det fungerade, men passade inte perfekt. Får se om parmesanen grejar det bättre.

Får nog bli till att inhandla ett par flaskor till. De tre jag har hemma känns nu som alldeles för få.

[Uppdatering] Hur är det man brukar säga, länkas man så finns man? Nu länkas vi i alla fall från North Coasts facebooksida, här och här. Kul!


Välkomna hösten och vintern med något mörkt och värmande. Det kommer jag att göra.
Carl

1 kommentar:

  1. Haket har nog några 07:or kvar, jag fick en igår och det var verkligen MUMS!

    SvaraRadera