onsdag, november 03, 2010

Liefmans Cuvée Brut

Ingen idé att sluta nu, här kommer en till öl från släppet den 1 november 2010! Liefmans Cuvée Brut! Denna flaska står ut på hyllan! Den är inrullad i klarrött papper och ser bara för inbjudande ut!

Den 1 oktober kom ju Cantillon Kriek in på ordinarie sortiment på Systembolaget. Att ge sig på den som första spontanjästa öl kan vara övermodigt, jag har en strategi för hur man vänjer sig och lär sig älska ölets champagne!



Att lära sig dricka spontanjäst öl!

Detta är en bra öl att lära sig spontanjäst med. Det tar emot lite i början att dricka öl som mest smakar kräks. Spontanjäst smakar faktiskt inte kräks när man vant sig, jag lovar! Börja med en Timmermans Kriek, sen går du över till denna Liefmans Cuvée, sen går du på en färsk Cantillon Kriek, sen en lagrad dito.

När du lärt dig uppskatta spontanjäst, alltså geuze, lambik och fruktlambik, kommer du undra hur du klarade dig utan. Så bra är det, men precis som när du snodde pappas varma burk starköl, måste du vänja dig vid smaken innan du kan uppskatta den!

Detta är en lätt och fruktig öl. Nybörjarklass till det spontanjästa. Vissa skulle säga tjejöl. Jag tycker det är fel och onödigt att köra öl till en könsrollsfråga. Däremot är detta en bra öl till någon som gillar söt cider, oavsett kön. Kul också om man på ett tillgängligt sätt vill visa att det finns mycket variation inom begreppet "öl."

Liefmans Cuvée Brut [RB]



Utseende: Klar, röd/rosa vätska med ett högt och luftigt smutsrosa skum. Små synliga bubblor reser sig mot ytan.

Arom: Ganska stor syrlig doft. Bredvid vinägern finns körsbär och sockerlag.

Smak: Medelstor smak. Mycket sötma och körsbär. Lite lite syra, men inte alls som i doften. Jag känner en lätt träig smak, men mest är det körsbär och socker som dominerar.

Munkänsla: Lätt kropp, tät kolsyrning. Någon humlebeska att tala om är det inte, utan det finns en lätt strävhet, som fatkaraktär, eller kanske körsbärskärna. Syran är lätt, avslutningen mycket söt.

Bra: Fräsch och med massor av mumsig frukt. Jag köpte två och tänker långlagra en för att se om det går att jobba upp syran i den. Det borde gå, för sötma finns det gott om, och brettjästen tar sin lilla tid. Som den är nu tycker jag att den gör sig bra på våren, eller som jag drack den förra året, till ett varmt bad.


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

6 kommentarer:

  1. Är det verkligen ett spontanjäst öl och inte bara ett "vanligt" suröl? Sen är det ju sötat, delvis, med sötningsmedel, så all sötma får man ju inte bort genom lagring, men det kan ju förstås bli gott ändå.

    SvaraRadera
  2. Korrect, detta är en Oud Bruin (liksom alla Liefmans övriga öl) med körsbär i.

    SvaraRadera
  3. Eller alla nuvarande ska jag väl säga, förr har de gjort andra sorts öl också.

    SvaraRadera
  4. Har aldrig druckit geuze innan och testade en Oud Beersel Oude Geuze Vielle häromdagen. Halva gick bra men sen tog det stopp. :P
    Väldigt udda, men får väl testa lite annat och inte ge upp än.

    SvaraRadera
  5. Kanongod, tyckte både jag och frugan!

    SvaraRadera
  6. Jag upprepar dempas kommentar.

    SvaraRadera