måndag, november 01, 2010

Great Divide Oak Aged Yeti

Jag blev jätteglad den 1 oktober, när Yeti kom in i ordinarie sortiment. En fantastisk öl på många sätt. Nu den 1 november kom den ekade versionen. Jag har svårt att se hur Great Divide ska lyckas förbättra Yetin, men jag är inte den som inte provar!


Yetin, grundölet, tyckte jag så här om:

Tokgod: Jag är lite partisk, jag älskar denna stil. Välhumlad imperial stout gör mig lycklig. Jag tycker inte detta är en svart IPA (eller vad det nu ska kallas), utan snarare en humlad imperial stout. Kroppen är härligt stor, chokladig, närvarande. Alkoholen är respektingivande men inte påträngande, vare sig i smak eller arom.

Här talar vi om en ekad version av Yeti. Jag utgår från att det är ekflisor, annars hade de nog skrivit barrel-aged eller något liknande. Just flisning har Great Divide gjort även men en DIPA som kom samtidigt, 16th Anniversery. Ett billigt och snabbt alternativ till fatlagring.

Jag tänkte försöka bedöma ölen för sig själv, men jag hade svårt att låta bli att jämföra den med Yetin i slutändan. Här är en flaska som är dubbelt så stor och drygt tre gånger så dyr. För de extra pengarna vill jag bli lite nöjdare!

Det är också på sin plats med en brasklapp, jag gillar färska humliga öl. Jag uppfattar Yeti som en öl som har den färska humlen som en styrka. Jag inte är säker på att en mindre humlig variant av den, som Oak Aged KAN vara, skulle vara bättre. Detta behöver inte betyda att du inte kommer att gilla den.

Great Divide Oak Aged Yeti Imperial Stout [RB]


Utseende: Halvhögt brunt luftigt skum. Vätskan som rinner från flaskan ser alldeles svart ut, men i glaset ser jag att den är djupt röd, åt det bruna hållet. Jag inbillar mig att denna öl är mörkare i färgen än Yetin jag provade.

Arom: Medelstor arom. Kemisk, syrlig och en mycket närvarande alkoholdoft. Lätt vanilj och choklad efter att jag vant mig vid den osympatiska kemiska karaktären. 

Smak: Stor smak. Mycket trevligare än aromen. Smaken domineras av choklad, brända toner och grapefruktskal. Jag letar men har ärligt talat svårt att hitta vaniljen som det talas om. Kanske mot det sista av smaken, men den är riktigt dold. Alkohol finns det gott om däremot.

Munkänsla: Halvstor kropp. Torr avslutning, mycket närvarande beska. Kolsyrningen är närvarande och bidrar med en del syrlighet. 

Bra: Chokladen och grapen är närvarande, men jag tycker att beskan tar över väl mycket. Lite bränt men mycket alkohol och något kemiskt i aromen gör mig tveksam till ölen. Varför jag inte hittar någon vanilj, eller något tecken på trä, gör mig konfunderad. Jag känner bara en Yeti som blivit av med sin fräschör.

Detta sagt, är det en hyggligt intressant öl, även om jag inte tycker den är alls lika prisvärd som originalet. Jag tycker dock att ölen får lite kemiskt osympatiskt i aromen och att alkoholen tar över för mycket i smaken, kanske där ektonen ska vara, eller har varit. 

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

12 kommentarer:

  1. Känner inte alls igen mig i din beskrivning. Har inte druckit någon av de som kom idag men har tidigare druckit den vid ett flertal tillfällen och alltid hittat mycket med vanilj och kokos. Ska bli intressant att öppna en av de flaskor som jag köpte idag.

    SvaraRadera
  2. Skriv gärna tillbaka när du provat!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Blev väldigt förvånad och besviken på denna version. Den känns mycket spritigare och tunnare i kroppen än den vanliga Yetin. Jag hittade inte heller några vaniljtoner.

    SvaraRadera
  4. Oups. Har 4 flaskor ju. De better be good! ;)

    Litar på Weine, ser gärna vad du tycker om den..

    SvaraRadera
  5. dempa: Jag vill också höra vad Weine säger. Jag provade en Oak Aged Yeti inköpt i Köpenhamn ett tag sedan, den smakade ganska mycket annorlunda tyckte jag.

    Sen är det ju öppet köp :)

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Oak Aged Yeti är riktigt bra....efter 2-3 års lagring :) Gillar den inte färsk öht. Tyvärr.

    SvaraRadera
  7. Hur färska är flaskorna egentligen? De har ju bara hållbarhet till juni 2011. Sätter de bara ut ett år på sina flaskor?

    SvaraRadera
  8. Daniel: Din fundering kring att denna Yeti lagrats med ekflisor är förövrigt helt rätt. Det finns även en Barrel Aged Yeti men den produceras i begränsad upplaga.

    På tal om bäst före så köpte jag ytterligare några vanliga Yeti igår och fick se att de inte hade samma bäst före som de jag köpt tidigare. De första har bäst före i sep medan de jag köpte igår har bäst före i nov. Om de då sätter ett år skulle de med andra ord haft en leveranstid på några veckor! Intressant! Denna är visserligen också humle-stinn men tanken går onekligen på till alla IPA mm som då borde kunna passera Atlanten på samma tid. Tanken är kittlande!

    SvaraRadera
  9. De lagrade jag smakat har utvecklas åt en mjukare öl med förstärkning av vanilj- och kokostonerna. Drack en lagrad för några månader sedan på 3 små rum i Gbg och gillade den starkt, otroligt mjuk och rund.

    SvaraRadera
  10. Själv var jag inte så förtjust i den här när den kom för ett par år sedan - men jag gillar verkligen den vanliga Yetin otroligt mycket, så tänkte att mina smaklökar utvecklats något kanske... nu blir jag lite orolig dock. Kanske ska man spara den ett tag?

    SvaraRadera
  11. Att lagra med ekspån på ståltank behöver inte bara vara "Ett billigt och snabbt alternativ till fatlagring." utan ett medvetet beslut om man är ute efter trä/vanilj-tonerna men inte vill ha de oxiderade tonerna av starkvin och russin.

    SvaraRadera
  12. Bark, en mycket intressant kommentar med avseende på din diskussion om hur kunskap om ölet påverkar vad man ger för omdöme om smakupplevelsen!

    SvaraRadera