lördag, november 13, 2010

Inköpslista 15 november 2010

Nu på måndag kommer ett stort släpp. 43 julöl samt tio öl till det tillfälliga sortimentet. Här är de tio ölen som kommer i begränsad upplaga till Systembolagets vinkällarbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö!

Om du har alldeles för mycket pengar kvar så här innan löning kan jag rekommendera dig att köpa en trevlig flaska skumpa. Den går loss på 22.100kr. Tjugotvåtusenetthundra kronor, för en flaska champagne på 75cl.

Jag tycker dock fortfarande att en av ölen på listan är så dyr att jag inte köper den.

Som vanligt, om du klickar på artikelnumret kommer du direkt till Systembolagets lagersaldo för den produkten, klickar du på RB efter namnet hamnar du på den ölens RateBeersida, om du klickar på Schnille kommer du till vår egen recension av ölen!

Små partier öl 15 november 2010


11122 [179,00kr; 33cl] Sigtuna Ace of Spades [Schnille, RB]
11799 [119,50kr; 75cl] Panil Enhanced [RB]
11798 [109,90kr; 75cl] Panil Bariquée Sour [RB]
11112 [115,00kr; 37,5cl] La Trappe Quadrupel [RB]
11102 [59,90kr; 50cl] Djævlebryg Gudeløs [Schnille, RB]
11797 [189,40kr; 75cl] Duvel Tripel Hop [RB]
11114 [39,00kr; 25cl] Dugges Idjit! [RB]
11113 [54,80kr; 50cl] Det Lille Bryggeri Lakrids Porter [RB]
11120 [125,60kr; 37,5cl] BrewDog Abstrakt AB:03 [Schnille, RB]
11791 [78,00kr; 37,5cl] 3 Fonteinen Oude Kriek [RB]

Detta är inget tråkigt släpp. Jag tycker nog att 537 kr/L är för dyrt för att köpa en Ace of Spades. Har du inte provat den innan tycker jag du ska fundera på det, men det är bra mycket pengar. För samma stålar tycker jag Gudeløs är så mycket mer prisvärd. Jag köper nog en Dugges Idjit! då den känns trevlig och kommer i en intelligent storlek: 25cl. Väl inne på de mörka ölen plockar jag nog på mig en LakridsPorter också. Kul med mikrodanskar som kryddar upp ölen tycker jag.

Jag skippar båda ölen från Panil, La Trappe Quadrupel och Duvel  Tripel Hop. Jag är inte tokförtjust i de ölen samtidigt som de kostar ganska mycket.

AB:03 har jag tidigare höjt till skyarna, den köper jag kanske inte bara en av. Jag ska jämföra med Prototype 27 (BrewDog Hardcore IIPA v2 lagrad med hallon i en månad) som jag nog har en flaska kvar hemma. Jag tror jag har någon eller några 3 Fonteinen Oude Kriek på lagring, det kan nog inte skada att ha fler tänker jag. Skönt att slippa bära hem från Köpenhamn. Då kan jag bära hem andra öl istället! Hurra!

Vad kommer ni plocka på er? Kommer ni gå dit tidigt för att inte riskera att vara utan? Är det för dyrt med 537kr/L för Sveriges starkaste öl? Jag köper glatt AB:03 för 335 kr/L, gör ni?


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

13 kommentarer:

  1. Kan tilläggas att i princip all champagne från 1996 anses som bland det bästa från champagnehistorian. Extremt eftertraktat och därför jävligt dyrt.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Sigtuna Ace of Spades är ju fruktansvärt dyr, speciellt med tanke på att liknande öl från både Mikkeller (Mikkeller Black) och Nøgne Ø (Dark Horizon 2nd Edition) har varit betydligt billigare. Vet inte hur de tänkte riktigt, men jag kommer garanterat INTE köpa någon flaska. Halva priset hade känts rimligt.

    SvaraRadera
  4. Samtidigt ska man komma ihåg att DH2 producerades i större skala än AoS (700 liter?) och att det enbart kommer 500 flaskor till just Systembolaget. Men visst, det låter lite väl dyrt - inget en studentplånbok vill prioritera kanske...

    SvaraRadera
  5. Dugges, Gudeløs och Abstrakt är inplanerat. Jag står och väger angående AoS. Jag skulle gärna dricka mer än de ynka 5cl jag la 80 spänn för på ölmässan. Hela exklusivitetsgrejen känns lite för uppblåst och därför lite provocerande.

    SvaraRadera
  6. Jag hoppar AoS. Även om det hade varit trevligt att lagra en flaska och se vad som händer så är det på tok för dyrt. Man kan få mer och bättre öl, till och med i den %-klassen, för de pengarna.

    189 spänn för Duvel Tripel Hop tycker jag också är ett skämt. Totalt överhajpad öl. Men Gudelös, Idjit, Lakridsporter och krieken blir det nog en vardera av.

    SvaraRadera
  7. Johan, då ska du veta vad Bishops Arms i Karlstad tar/tog för Duvel Tripel Hop... 1000 kronor! Smart och sätta ett sånt pris - sedan låta flaskan stå på en varm, ljusutsatt hylla i flera år...

    SvaraRadera
  8. Jag är inte så lite bitter över att jag inte kommer ha möjlighet att köpa Gudeløs bara för att jag bor i fel stad.

    SvaraRadera
  9. f: du borde göra ett försök att ringa o beställa en flaska. tror du kan göra det dag 1. dag 2 kan du beställa fler flaskor än 1..

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Priset på Aos är verkligen galet. Fast det kommer att sälja slut iaf. Den är exklusiv, svensk och stout :) La Trappe Quad är ett av mina favoritöl så om det är den fatlagrade versionen som släpps imorgon så ska jag garanterat köpa en flaska iaf.
    Sedan får vi se om det blir något mer. Julölen får vänta tills lite senare. Tror jag.

    SvaraRadera
  12. Tycker att Duvel Tripel Hop inte var så bra. Obalanserad.

    SvaraRadera
  13. Nu blir det väl mer vad man köpte än vad man skulle köpa men jag slog till på:
    Sigtuna Ace of Spades: Förmodligen pga alla skäl som Baggen nämner ovan. Skall dock försöka se till att dela så fler får pröva. Dröjde ett tag innan jag stoppade den i korgen
    La Trappe Quadrupel
    Djævlebryg Gudeløs: Nära att ta fler än en men det ryms inte hur många imp stouts som helst i ölförrådet.
    Duvel Tripel Hop
    Dugges Idjit!: Nära att ta mer än en här också.
    BrewDog Abstrakt AB:03

    Så de flesta galet nog. Några julöl också när jag ändå var där.

    -Jimmy

    SvaraRadera