onsdag, november 03, 2010

De Ranke Noir de Dottignies

Ytterligare en öl från släppet den 1 november! Belgiska De Ranke fick även in sin XX Bitter den 1 september, den var jag inte så imponerad av. Då är det klart att jag ger dem en chans till!

Denna ölen ska enligt bryggarna själva vara den tyngsta ölen de gör med massor av smak från sex sorters malt och kungliga mängder Saaz och Challengerhumle.

Dottignies är en by med drygt 7.000 invånare i den nordvästra delen av Belgien, och på etiketten syns stadens kyrka Saint-Léger och den gamla klockan. Orten ligger knappt två mil från bryggeriet. Mer om staden finns, på franska, om du följer denna länk.

Jag vill prova ölen! Är den tung, eller bara tyngre än De Rankes andra öl?





Jag har inte mycket mer att säga om ölen, jag har aldrig provat den förut och har inga förväntningar eller förhoppningar alls! Jag dyker in!

De Ranke Noir de Dottignies [RB]


Utseende: Bärnsten, mot röd vätska som är disig. Ingen synlig kolsyrning i vätskan. Skummet är luftigt och off-white till brun.

Arom: Medel till liten arom. Först känner jag päron, sedan lätt choklad och en trevlig lätt karamellsötma. Tillsammans med den första viffen av päron finns en syrlighet, nästan som Granny Smithäpplen.

Smak: Medelstor smak. Först känner jag kallt kaffe, alltså kaffe och en metallisk syrlighet. En mörk chokladton möter upp efteråt. Tillsammans med dessa mörkare smaker ligger en äpplesyrlighet och -smak. Jag inbillar mig nästan lite skinka. I det sista är smaken metallisk och jag hittar en mycket lätt alkoholton.

Munkänsla: Liten kropp med torr avslutning. Beskan är närvarande, men tar absolut inte över utan kompletterar den något söta ölen. Kolsyrningen är ganska närvarande.

Bra: En schysst öl som döljer sina nio procent mycket väl. Jag hade gärna sett den lite mörkare och med mer karaktär av choklad, men den duger bra som den är. Balansen mellan syrligheten, kaffet och beskan är slående. En harmonisk öl. Inte tung.

Priset, hyggliga 27,90kr, är inte så blodigt heller. Köpte någon annan denna öl? Vad tyckte ni?

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

5 kommentarer:

  1. Köpt men ej provat än.

    SvaraRadera
  2. Provat den. Kan inte direkt klaga men var inte värst imponerad heller.

    SvaraRadera
  3. Tycker den var helt ok utan att glänsa, speciellt kul med den lite torrare och humlade avslutningen än vad som är vanligt hos många belgare. Också kul att du plockade upp päron eftersom jag först trodde att jag luktade i syner...

    SvaraRadera
  4. Den lyckades gå helt under min radar på något sätt, hitta en lite ensamt på någon SB. Dricker den just nu kan bara säga att jag gillar den. Som ni andra säger inget speciellt så där, saknas något, men skulle gärna dricka den igen.

    SvaraRadera
  5. Tycker den här var riktigt god.

    SvaraRadera