tisdag, november 02, 2010

Djævlebryg Son of Nekron


[Uppdatering!]
Läs bryggarens egen kommentar till varför de valde "Nekron". Humor!

Ytterligare en ny öl som hamnade på Systembolagets hyllor den 1 november bryggs av det danska fantombryggeriet Bryggeriet Djævlebryg. Extra roligt tycker jag, är att deras logga dels är hur snygg som helst, och dels ser lite fantomlik ut!

Detta är bryggeriet som säger att de brygger "Satans gode øl!" som ger en dansk krona till ateistföreningen för varje flaska Gudeløs som säljs, och som har två öl med namn som härrör till en serietidningskaraktär som är döden förkroppsligad. Nämnde jag att bryggeriet startade den 6 juni 2006? Alltså 06.06.06.

Snacka kan de, men kan de göra öl?





En serietidningskaraktär alltså? Ja. Nekron kan väcka de döda, skjuta svarta blixtar och växa obegränsat. Tufft. Läs mer på Wikipedia. Kopplingen till bryggaren kom genom ett italienskt hårdrocksband. Vet inte vad det heter, någon som har koll?

Son of Nekron är en rökporter. Jag brukar inte vara förtjust i rökporter men har börjat ändra mig. Jag minns att jag provade en fantastiskt trevlig dansk rökt öl på Stockholm Beer & Whisky, rökigheten charmade in mig riktigt väl.

Jag förväntar mig en ganska enkel mörk öl. Alkoholhalten är tillbakadragen, 6,5%. Detta är ganska lågt jämfört med vad som blivit lite "på modet,"nämligen att tänja gränser. Rökigheten ska komma från torvrökt malt, som man gör med whisky. Det borde ge en torrare rökighet, om man kan beskriva rök som torr.

Visste du att du kan skicka in dina kommentarer om ölet till bryggarna? Man får väl läsa lite danska, men det är första gången jag ser någon så pass intresserad av att veta vad vi, konsumenterna, tycker om ölen.



Bryggeriet Djævlebryg Son of Nekron [RB]


Utseende: Trevligt krämigt ljusbrunt skum som sakta lägger sig och försvinner. Vätskan är klar och nästan svart, den går mot brun i kanterna.

Arom: Halvstor doft. Först rökt skinka och lite syrlighet. En del choklad ligger och lockar också. Okomplex doft.

Smak: Medelstor smak. Störst har vi rökt skinka igen. Chokladen är mycket mer närvarande och dyker upp strax efter skinkan. En mycket sympatisk ton av soya övergår till paranöt. Avslutningen är kaffe.

Munkänsla: Kroppen är medelstor, avslutningen är torr. Det finns en lätt syrlighet som kompletterar den närvarande kolsyrningen.

Bättre: En mycket trevlig och lättdrucken öl! Son of Nekron är en mycket välbalanserad öl med en raffinerad rökighet. Alkoholhalten på 6,5% är alldeles lagom för att lyfta upp smaken men inte ta över i smak eller huvudsnurr. Inte onödigt mycket rök heller.

Jag har en lagrad Son of Nekron i förrådet, jag tror jag ska jämföra de två ölen. Jag tror dessvärre att jag kommer att gilla den nya bättre, då jag inbillar mig (och har hört några gånger) att rökarom är en sån flyktig arom, som humle. Jag tycker att den rökta skinkan funkade riktigt bra i denna öl.

Jag ser fram att prova Gudeløs också, som släpps den 15 november. Tvekar ni att köpa Gudeløs med tanke på var en del av vinsten går, eller spelar det ingen roll?

Vad tyckte ni om Son of Nekron?

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

6 kommentarer:

  1. Efter att ha provat Son of Nekron tvekar jag inte alls inför att köpa Gudeløs, tyvärr påminner den mig om hur halvhjärtad Mohawk Stitch är. Hoppas Blizzard är en fylligare, rejälare porter som jag stolt kan kalla svensk.

    SvaraRadera
  2. AdamB_: Jag kunde inte sagt det bättre själv!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Har inte provat Son of Nekron ännu men däremot Gudeløs som jag tyckte var väldigt bra. Däremot kanske jag måste prioritera bort den i dessa dyra öltider.

    SvaraRadera
  4. Hallå
    Per-Olaf, direktör på Djævlebryg har denna kommentar angående bandet:
    Det italienske power metal band Rhapsody (nu Rhapsody of Fire) bruger navnet Nekron (som stammer fra Tales of the Green Lantern Corps ) blandt andet i deres sang Unholy Warcry på albummet "The dark secret" - vi fandt det ret morsomt at de gode italienere har svært ved at udtale Nekron - de synger nærmest Nekrooooon - hvis du forstår....... og sådan blev det pludselig kult i omgangskredsen, og da temaet mørkets fyrste passede meget godt til en sort djævlebryg - ja så blev det bare navnet på den første sorte øl - nemlig Nekron stout.

    Sidenhen kom der en søn og senere endnu Pride of Nekron

    Håber det forklarer sagen
    med venlig hilsen
    Per Olaf

    Vill ni lyssna så hittar ni låten på Spotify:
    http://open.spotify.com/track/3TfRRQjVjiQiY14kedcHY7
    Mvh
    Thorsten

    SvaraRadera
  5. Thorsten och Per-Olaf:

    Tack så mycket för bakgrunden och särskilt för länken! Jag ska lyssna klart på albumet imorgon!

    Tack för en mycket trevlig öl också.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Håller väl med om det mesta i eran analys men tycker att den va lite väl tunn om man jämnför med den fylliga aromen. Mvh David

    SvaraRadera