tisdag, november 02, 2010

Great Divide Old Ruffian 2010

Jag fortsätter dyka in i amerikanska stora öl som nyss kommit till Systembolaget! Nu ger jag mig på den tredje och sista ölen från Great Divide som släpptes till Systembolagets tillfälliga sortiment den 1 november. Old Ruffian Barley Wine.

Vi fick ta emot två andra öl från Great Divide igår. Jag blev lite besviken på både Oak Aged Yeti och 16th Anniversary. Jag hoppas att jag gillar denna bättre!

Jag ser på lagersaldot att denna och de andra två Great Dividebrygderna haft en ganska god åtgång sedan igår. Det är väntat.





Bryggeriet Great Divide öppnade 1994. Redan från början Sedan 2004 (tack Jugge på Great Brands) har man bryggt en barley wine vid namn Old Ruffian. Namnet skapades av grundaren Brian Dunn. Vidare information har jag inte hittat från Colorado, men en snabb googling berättar att det fanns en galopphäst som hette Ruffian. Tydligen en snabb häst, obesegrad och så. Om du hellre vill läsa om hästar, kolla här. Här snackar vi bärs.



Nu kommer jag tycka olika från många andra "tyckare." Detta är en öl man med stor fördel kan lagra. Den blir annorlunda. Mindre aggressiv och smakerna bäddas ihop. Jag gillar mina amerikanska barley wines färska. Mina Sierra Nevada Bigfoot 2010 är alla slut. Fantastiskt goda. Jag förväntar mig en liknande mumsig upplevelse nu, men med en större och sötare kropp. Visst hade det varit skoj att prova Old Ruffian ännu färskare, nu är den fem månader sedan den buteljerades, men det får gå.


Great Divide Old Ruffian Barley Wine Style Ale [RB]


Utseende: Halvhögt smutsgult skum. Ogenomskinlig orange-röd vätska. Det blir underbart vackra bubblor som lite trögt går mot ytan när jag snurrar runt ölen i glaset.

Arom: Halvliten inbjudande arom. Söt karamell, syrligt som söt ananas, vitpeppar och pumptvål. Aromen övergår till läder och alkohol.

Smak: Stor smak. Först kommer en smak av russin och alkohol. Efteråt känner jag en trevlig läkerol/lakritston som lyfter upp och ger plats åt en en sträv smak av grankåda och granträ.

Munkänsla: Hyggligt stor kropp, och sympatiskt söt utan att vara sliskig. Bubblorna är små och närvarande. De hjälper väl till att lyfta upp smaker i gommen. Ölen har en markerad beska i slutet.

Tokgod: Stor och burdus! Den stora beskan och kroppen får sällskap av mycket humle och mycket alkohol. Väldigt mycket i min smak! Jag köpte bara en för att dricka nu, jag kanske går och köper en till för att dricka snart. Eller så tar jag mig en Yeti, himla billiga är de faktiskt.

Vill du hellre lagra din barley wine är du bara något behjälpt av denna text. Att den har stor karamellsötma och mycket alkohol tyder på att den kommer att utvecklas väl åt det maltiga hållet, och andra säger att alkoholen bäddas in och blir mindre närvarande i lagrad Old Ruffian. Njut er öl som ni tycker är bäst, det gör jag!

Jag lagrar hellre mörka imperial stouts som har en mycket stor rå chokladton och mycket bränd karaktär, men jag gillar att prova en flaska innan lagring också, för att ha en referensram.

Kommer ni lagra era flaskor Old Ruffian? Prova direkt? Är jag en simpel man som dricker min fina lagringsbara bärs direkt? Berätta gärna vad ni tycker och tänker, särskilt om du vet mer om bakgrunden till denna öl!

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

6 kommentarer:

  1. Jag gillar både färskt och lagrat när det gäller humliga barley wines, så jag dricker en flaska nu snart och lagrar en ett tag (men riktigt hur länge vet jag inte). Jag kan tycka att barley wines kan ha en mellanperiod när humlen dött ut men malten ännu inte hunnit få tillräckligt med tid för att utvecklas ordentligt.

    Sen tycker jag inte att det är något konstigt med att inte lagra lagringsbara öl. Tycker man bättre om dem färska så är det ju dumt att låta dem ligga. Alla är vi olika, och i slutändan är det ju faktiskt bara lite öl det handlar om :)

    SvaraRadera
  2. Dricker en flaska idag och lagrar de andra tre för en mörk vinterkväll eller den första rejäla cheeseburgaren i vår.

    SvaraRadera
  3. För mig handlar det inte om att i första hand lagra ölet. Är det ett bra öl så vill jag dricka den igen och igen och igen. Då kan det lite ofrivilligt ibland bli att det tar olika lång tid emellan jag dricker dem. För man vill ju inte dricka slut på dem på en gång. Med välhumlade öl är det kanske lite annorlunda. Då försöker jag dricka dem så fort som möjligt.

    SvaraRadera
  4. Jag är inte så rutinerad på att lagra välhumlade öl. Kan det vara så att humledominerade öl tar längre tid att lagra runda och "mogna" smakmässigt?

    SvaraRadera
  5. Hallå boys, Pratade med Brian på Great Divide och namnet var "nåt han kom på bara" 2004 när den först bryggdes, tyvärr inte mer spännande än så! Skål/Jugge-OT-Great Brands

    SvaraRadera
  6. Jugge:

    Du har rätt om årtalet. Jag fick siffran från en tjej på Great Divides kundtjänst som visst hade skrivit fel årtal. Tack för infon!

    Daniel

    SvaraRadera