torsdag, september 02, 2010

The Maharaja Imperial India Pale Ale

Avery kom med två öl i det senaste släppet. En torrhumlad svart lager, Seventeen, och en Imperial Pale Ale. Att humla mörk öl är lite på modet och det tycker jag är ganska gott. Jag uppskattade Avery New World Porter [Schnille] och Amager Black Nitro [Schnille], för att inte tala om att jag är kär i Stone/BrewDog/Cambridge Juxtaposition Pilsner [Schnille].

Nu vankas IIPA med ett namn som inspirerar till Indien och det gamla imperiet. Ofta används Imperial och Dubbel lite utbytbart. IIPA=DIPA. Imperial India Pale Ale=Double India Pale Ale. Eller? En tendens jag märker är att DIPA har lite torrare avslut, alltså mindre kropp än IIPA. IIPA tenderar att vara en mer typiskt amerikansk stor kropp och mycket humle, medan DIPA är en lite torrare kropp, kanske mindre alkohol, men mycket humle. Inbillar jag mig?


Det har spekulerats i huruvida denna öl kommer att vara god eller alldeles för trött. Den är bryggd i mars 2010, alltså sex månader sedan. Den tidsfristen brukar räcka för att göra en kul öl till en trist öl [Sierra Nevada Southern Hemisphere Harvest, till exempel]. Jag är riktigt svag för humliga öl, särskilt vad jag inbillar mig att IIPA betyder, så jag betalade de 78,80kr som vårt kära monopol ville ha och tog mig hem med en flaska jag förväntade mig skulle vara usel.

Är den det?

Avery The Maharaja Imperial India Pale Ale [RB]


Utseende: Högt krämigt vitt skum. Lätt disighet i den ljust bärnstensfärgade vätskan, annars klar. Några bubblor rör sig förstrött mot ytan.

Arom: Halvliten arom. Tydlig inbjudande sötma som säger mig att kroppen kommer vara så där svulstigt amerikansk. I doften finns lite apelsin och alkohol samt mycket kåda.

Smak: Halvstor smak. Först apelsin, sedan tar smaken av söt kåda och lätt av läkerol över. Eftersmaken är som julgransbarr.

Munkänsla: Ganska stor kropp, en hel del sötma. Mycket beska som håller sig kvar på tungan. Kolsyrningen är ganska lätt, passande. Alkoholen blir närvarande, men bidrar med lite hetta som hjälper upp upplevelsen.

Bättre: Ja, den är lite trött. Bara lite dock. Jag får min humlekick som jag är ute efter. Jag får min Simcoe, Chinook, Columbus och Centennial. Jag får min stora maltiga kropp som känns som att suga på läkerol. Jag känner att det river till så där gott över tungan.

När jag doftar på denna öl känner jag vad den har varit och är riktigt avundsjuk på amerikanarna, samt inköparen på Systembolaget som fick smaka denna färsk när han bestämde sig för att köpa in den. Detta är kul amerikansk imperial IPA när den är som allra bäst. Jag hade nog lätt gett en färsk flaska "En upplevelse" men denna tycker jag är fullt drickbar. Jag köper nog en flaska till att avnjutas på fredag i goda vänners lag.

Ni som väntat med att köpa denna för att vi ölskribenter ska berätta om den är färsk eller inte, gå och köp men LYD INTE vinskribentens råd (rulla ner till nr 98 och 99). Lagra inte denna öl, drick den direkt.

Vad säger ni, mina kära HOP-HEADS? Är den trött? Om någon lagrar den, kom tillbaka när du provar den och berätta hur den utvecklats!


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

16 kommentarer:

  1. Låter som att ölet trots allt var klart drickbart, skönt att höra.

    SvaraRadera
  2. Det hade varit gott att smaka färsk Maharaja i USA när jag var där, men tyvärr var den tillfälligt slut på fat där vi var då. Jag är också avundsjuk på inköparen som provade den, även om det var i juni. Vi får hoppas att han eller hon finner det givande att kunna smaka någorlunda färska IPA medan resten av svenska folket får smaka det som är mer av en restprodukt.

    SvaraRadera
  3. När man kallar den Maharaja som släpptes igår för en restprodukt så har allt prat om trött humle gått lite för långt, tycker jag. Trots att den givetvis förändrats sen den tappades upp så är det fortfarande en riktigt god öl. Visst är det många välhumlade pale ales som tappar all sin karaktär med tiden, men just den här är inte en av dem enligt min åsikt. Om jag hinner tänker jag köpa en extra flaska att ställa undan ett år. Så jag återkommer väl om ett år Daniel.

    SvaraRadera
  4. Håller med om att man inte ska lagra denna dock så har jag en flaska står sedan 08 i ölkällaren. De är väl konsekvensen av större inköp än möjlig konsumtion. När den ändå hade passerat ”färsk före”-datumet tänkte jag att den lika bra kunde få stå några år för att se vad som händer. Kan vara läge att ta den snart nu.

    Har köpt den några gånger i Kph med varierade ålder men framförallt drack jag en riktigt färsk på fat på Akkurat.

    Har inte köpt någon från Bolaget än men blir nog att göra så innan de är slut.

    Är hursomhelst en mycket trevlig öl.

    SvaraRadera
  5. Inte smakat min flaska än men druckit den purfärsk på tapp både i USA och på Akkurat (lika färsk där) och då har den varit helt underbar med stora smaker som bombarderar en. Inte druckit min flaska än utan siktar på morgondagen, men läst andra som tyckte den var helt okey så vi får väl vara nöjda och glada för det

    SvaraRadera
  6. Weine, kan inte du göra en vertical med 2008 och 2010?

    Daniel

    SvaraRadera
  7. Börjar bli trött på detta snack om trötthet...då tycker jag att vi kan gå tillbaka till öl sortimentet som fanns för ett par år sen...eller??????...jag tycker det är kul att det kommer för ölen är god eller...?????...

    SvaraRadera
  8. Om man inte kan skaffa fram färska ipor/dipor från amerikat så tycker jag att man ist ska titta på närmare håll t ex danmark. Har druckit en skaplig mängd färska ipor där som är helt underbara. Mer miljövänligt oxo! Om man nu ska fixa fram öl från amerikat kan man väl ta sorter där det inte är lika kritiskt att produkten är så färsk som möjligt.

    SvaraRadera
  9. Oj känner att jag måste säga något här! Jag håller helt med Joel att visst är det kul att det kommer nya spännande öl till Systembolaget, bolaget har verkligen blivit bättre under dom snart 6år som jag haft öl som huvudintresse. MEN jag köpte inte heller någon flaska denna gång, hade jag inte druckit den innan hade jag köpt en flaska för att testa, nu är det en öl jag gillar och vill därför ha den så god som jag vet att den kan vara, inte 80-90% av sin fulla kapacitet om det ens??? Smaken är ju olika, men är jag köpte alesmith ipa blev jag så besviken så jag hällde ut halva, ville inte riskera det igen. Men säger du att den är ok så tänker jag testa en flaska Daniel. Baggen har helt klart en poäng med närproducerade ipor. Som ticker håller jag på båda "läger" i frågan, jag tickar ju all öl jag kan men dricker helst bara öl jag verkligen gillar... Om jag skall försöka mig på en liknelse, vem köper färska jordgubbar på vintern när dom inte smakar så mycket??? Hoppas ni förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
  10. Jättebra att det kommer öl på Systembolaget. Vi ska tacka och vara glada för att vi ens får lov att köpa dem. Likadant med livsmedel i affären. Är köttet lite gammalt så blir nog allt tjat om att det inte är färskt gnagande i längden. Då är det bättre att vara tyst och bara konsumera. Vi ska ju ändå vara glada.

    SvaraRadera
  11. Tja, smakar köttet utmärkt även efter passerat utgångsdatum så finns ju inget att klaga på.

    Visst finns det väldigt många amerikanska ipor som varit jättetråkiga, Alesmith IPA som någon nämnde ovan var ju en besvikelse. Men överlag är de öl som åtminstonde jag blivit besviken på sådana som enbart fokuserat på att leverera en överdos av humle. Maharaja har ju mer än så att leverera, med en fantastisk maltig kropp. Jag dricker hellre den här som den är nu, än t.ex en Bigfoot med något år på nacken.

    SvaraRadera
  12. Efter att precis öppnat en flaska så är följande min slutsats:

    * Doften avslöjar att den tyvärr tappat lite, blir faktiskt ganska orolig. Dock är den 8 grader då den är precis utplockad ur kylen..

    * Smaken är FET och väldigt besk. Det här är aldrig någon tropisk nektarjuice när den är färsk, och den är det inte nu heller. Men den är väldigt bra för att vara ett halvår gammal får jag säga. Jag köpte faktiskt 8 flaskor, tro det eller ej - men det är en av de bästa DIPOR jag testat så.. jag kommer dricka dom. Och bjuda folk på dom.

    Det intressanta hade varit att veta NÄR de kunnat finnas på hyllorna OM inte Systembolaget haft sin "inte förräns 1'a sept släpper vi något nytt"..

    SvaraRadera
  13. Intressant diskusson här!

    Daniel: bra förslag, problemet är bara att flaskan står i min ölkällare utanför Örebro. Ser dock ut som jag ska åka upp nästa helg så då kan man ju ta med den ner....får troligen möjlighet att återkomma med en vertikal inom kort.

    SvaraRadera
  14. Jag älskar när det blir lite intressant diskussion! Jag som humleälskare vill ju ha så überfärsk IIPA som möjligt. Gillar man den lite lugnare kan man ju lagra den ett tag.

    När det gäller inköpet, är det så att inköparen provar ölen, tycker den är grym, skickar beställning och sen står amerikanarna med en beställning på 3000 flaskor och tänker att vi kan skicka de här lite gamla flaskorna till ett land som mest består av isbjörnar, eller så skickar vi de här färska flaskorna så får vi skit av folk som är nära oss, att ölen är trött?

    Är det så att flaskorna stått i en depå i några månader i väntan på att 1 september skulle komma? Det är klart att jag blir glad att vi får grym bärs, även i Sverige, men jag vill inte känna att jag står med mössan i handen och tackar för vad jag än kan få tag på.

    Nu är det ju meningen att Systembolaget ska vara det sätt vi svenskar ska handla alkohol på. Jag vill att de tillgodoser mina önksemål! Hur hade det sett ut om alla flaskor av en champagne levererades utan kolsyra, med motiveringen var glad för det du får?

    Kortare ledtider är nog egentligen alltid det jag efterfrågar, men så är jag tydligen logistiker också.

    Weine: Ser fram mot vertikalen!

    Daniel

    SvaraRadera
  15. Det som är tråkigt med "gamla" IIPA är att de inte levererar sin fulla potential; en nytappad Maharadja är grymt fräsch med mycket tropiska frukter, citrus och annat smaskens. En tre-fyra månader gammal är som ett välhumlat amerikansk barley wine; dvs. mer söt och maltigt. Inget fel med det men tyvärr är det inte lika bra som en nyligen buteljerad dito enligt mina högst subjektiva smaklökar.

    Jag tycker tvärtemot att färskhet diskuteras för lite. Vi som konsumenter måste skrika och slå på trumman mer för att Systembolaget, importörer samt bryggerier (beroende på vem/vilka som är de felande länkarna) ska förstå att det inte är lönt att skeppa gammal "skit" till Sverige. Öl är ju till 99% en färskvara och ska hanteras som sådan därmed basta;-)

    SvaraRadera
  16. Jag dricker den alltid så färsk som möjligt när den kommer ut i maj men tycker nog ändå att den är lika bra så här i september. Kanske det snarare är transporten som gör den trött, inte lagringen på flaska. Vem vem hur detta transporteras över Atlanten. Den kanske får stå på en varm kaj i Göteborg i flera dagar och koka innan den kommer fram till Systembolaget.

    Lars

    SvaraRadera