onsdag, september 08, 2010

Humlig belgisk öl, finns det?

Jag hade inte tänkt köpa denna öl. Jag tänkte göra lite annorlunda och inte fastna i nyhetsträsket. Jag hade till och med en grym plan! En idé till en artikelserie som skulle göra det lite spännande, lite Dice Man över det hela. Jag överlåter ölprovandet till slumpen.

Tanken var att jag skulle gå in på Systembolaget och haffa en personal som rörde sig i ölområdet. Det skulle inte vara Nordstan utan den bredvid Coop. De har schysst utbud, med lite nyheter, lite skoj från beställningssortimentet (mest Dugges) och jag har alltid tyckt personalen var trevlig där. Vad hände då?

Jag gick till ölområdet och hittade en tjej, Jessica, som jag ställde följande fråga: "Vilken öl ska jag prova?" Hon frågade mig vad jag gillar och jag sa att jag gillar allt, jag vill veta vad just hon tycker att jag ska prova, om jag bara får välja en flaska. Hon tänkte och pekade på lite olika flaskor, bland annat Youngs Double Chocolate Stout [RB], Samuel Adams October [RB], Sigtuna Black October [Schnille, RB] och något mer helt OK. Sen plockar hon fram en flaska och säger att den ska jag prova. Vilken då? Well's Banana Bread Beer [RB].

Huga.

Idén övergiven och jag plockade på mig en flaska De Ranke XX Bitter, några BrewDog Nanny State [Schnille, RB] (lunchöl) och en Avery The Maharaja Imperial IPA [Schnille, RB] som jag ville smaka igen, då jag blev lite imponerad av den.

Vad har vi här då? Systembolaget informerar som brukligt om den stora humlearomatiska doften med inslag av rågbröd etc etc. Denna öl ska vara bryggd för att vara den humligaste i Belgien. Jag brukar inte bli så imponerad av humliga öl från Benelux, de Molen i synnerhet. Humlearomen brukar vara försumbar och beskan lätt otrevlig då kroppen är liten. Där läser jag att denna öl ska ha en större balanserande maltighet! En stor stor Orval. Intressant.

De Ranke XX Bitter [RB]


Utseende: Grumlig ljusgul vätska med stort krämigt vitt skum. Synlig jästfällning, ingen synlig kolsyrning.

Arom: Ganska stor arom. Mycket belgisk jäst, citrus, aprikos. Lätt jordighet.

Smak: Halvstor smak. Direkt möter en del citrus upp, som kumquat, och lite typisk belgisk jästsmak. En trevlig ton av sötma, honung/sirap kommer med och lämnar elegant över till en lite råare besk ton av kåda.

Munkänsla: Halvsöt öl. Beskan är inte så stor, men den märks. Den sticker iväg lite från den trevliga kroppen. Kolsyrningen är liten och inte påträngande, men närvarande.

Köpvärd: Jag gillar inte riktigt doften av belgisk jäst. Gillar du det kommer du gilla denna öl mer än jag gör. Detta sagt tycker jag att humlen tar ut en del av jästaromen, vilket lyfter upp betyget en del för min del. Den är klart bättre än jag trodde.

Detta kan vara ölen som hjälper mig att börja uppskatta det belgiska. Jag gillar ju humle och det får jag lite av här, samtidigt som den vänjer mig vid smaken och aromen av belgisk jäst. Jag har försökt tidigare med en massa belgiska öl, men det har aldrig riktigt gått att övertyga mig. Nu kanske! Man ska aldrig sluta försöka lära sig saker.

OK, jag kanske ska ge mig på artikelidén igen, där jag låter någon annan bestämma vilket öl jag ska prova. Då får jag nog börja med att prova Banana Bread Beer, för att rätt ska vara rätt.

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

2 kommentarer:

  1. Haha, ok, så banansmakande öl va inte det manligaste! Jag ger dig den ;) Kom på namnet på den "ännu manligare" öllikören jag nämnde: Ultrapres - destillerad från en mörk söt belgisk ale. Nr 87403 i vårat beställnings sortiment. Om det blir någon nästa gång så lovar jag att hitta en kollega med ett ölintresse som matchar ditt eget :) Kul blogg förresten! MVH Jessica

    SvaraRadera
  2. XX Bitter var mest beska belgaren en gång i tiden. Sedan dess har många slagit den. Exempelvis Boecht van den Afgrond från 't Hofbrouwerijke (den hade också "högsta IBUn i Belgien", Alvinne Gaspar, Struise Elliott Brew mfl.

    Humlearomen är för övrigt inte direkt "försumbar" i Belgiska öl, då det är just aromhumlen som varit fokus traditionellt och inte bittergiven. Skillnaden ligger antagligen i att de sällan har skopat i obscena mängder vid knock-out a'la modern jänkarbira...

    Troubadour Magma är kanske den allra bästa "humlade Belgaren" som görs just nu. 9%-ig tripel (bryggd på Proef) med en himla massa Simcoehumle från USA. Den borde du nog digga!

    SvaraRadera