torsdag, september 16, 2010

Cropton Imperial Stout

Nu är det över en vecka sedan jag skrev en recension av en öl! Så kan man ju inte ha det. Fram med ölobjektivet (50mm f/1,4), fram med glaset och ölen. Inte vilken öl som helst, utan något skoj, något som ser intressant ut! En engelsk imperial stout kanske?

Den första september släpptes en öl på Systembolaget, från ett engelsk bryggeri, Cropton Brewery. Jag ska erkänna att jag inte druckit något från bryggeriet innan. Jag ser att de har ytterligare tolv öl i beställningssortimentet. Kul. De har hållit på sedan 1984, 26 år alltså.

Jag gillar mörk öl. Det är svårt att göra fel med så stora smaker man har att göra med i imperial stouts. Som hembryggare erkänner jag villigt att det är lättare att lyckas med starka mörka öl än starka ljusa öl, i alla fall för mig.

Är detta då någon typisk engelsk imperial stout? Jag förväntar mig något annorlunda: på "baksidan" av etiketten utlovas nämligen något utöver det vanliga. Ny högalfahumle! Herkules och den nya saazsläktingen Riwaka.

Cropton Brewery Imperial Stout [RB]


Utseende: Mörkt röd vätska med ljusbrunt, litet, men krämigt skum.

Arom: Liten arom. Unken korv, lite trä och kallt kaffe. Aromen känns något metallisk och kemisk, inte så inbjudande.

Smak: Halvliten smak. Lite torkad korv som sett sina bästa dagar, aluminiumfolie, med lite god vilja hittar jag en lätt smak av choklad, en lätt ton av valnöt och broccoli.

Munkänsla: Liten kropp, lite märkbar beska men inget som berör. Kolsyrningen är medelstor.

Kass: Detta var ingen hit. Fy. 35,20kr för en halvliter av den här skiten. Imperial stout ska ju ha en aggressiv smak och lämna bestående men. Den här ölen är på sin höjd en mjäkig brown ale med hög alkoholhalt. Tänk dig en Newcastle Brown med fyra centiliter vodka i. Då har du i princip denna öl. Jag känner mig besudlad. Ratebeerianerna tycks hålla med mig, den ligger som en av de en procent sämsta imperial stouts, i skrivande stund.



In i vasken med dig.


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

9 kommentarer:

  1. Jag kanske är lite osunt empatiskt lagd, men någon stackare har ju suttit och slitit med att få till detta öl! Är inte videon lite väl icke-konstruktiv och lite väl demoraliserande?

    Bra recension i övrigt dock!

    SvaraRadera
  2. Albert: Jo du har ju rätt om videon, den kanske var onödig.

    Å andra sidan betalade jag 35,20 för flaskan. Före skatt blir det kanske en femtiolapp. Den tiden det tar för mig att tjäna in den femtiolappen, eller för den del den ölen jag istället kunde köpt för pengarna gör att jag tycker att videon har ett värde.

    Värdet blir, i mitt sinne, att lägga eftertryck i varningen att inte köpa detta öl. Visst har någon kanske slitit med detta öl, den personen kanske ska slita mer eller göra något annat än slita med just öl, i mitt tycke.

    Jag säger inte att jag kan göra bättre, processmässigt, men jag kan köpa bättre. Jag tror inte jag köpt sämre ickedefekta imperial stouts som jag kan minnas. Tyvärr. Jag betalade för den här ölen och vill alltid bli imponerad på något plan. Det blev jag inte nu. Då betalar jag dubbelt.

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Har du fler som du vill bli av med så skicka dem till mig istället för att hälla ut dem!

    Jag håller med om att det här kanske inte var den elakaste impstouten någonsin, men i mitt tycke var den ganska trevlig.

    Henke

    SvaraRadera
  4. Har en i ölkylen som jag tänkte ta i helgen, ser inte fram emot det nu. Men hur kan en sådan här öl slinka i genom Systembolagets kvalitetskontroll när det finns så mycket lysande öl i världen. Eller är det så enkelt att det handlar om tycke och smak?

    // Ulric

    SvaraRadera
  5. Ulric, jag tycker inte ölen är defekt, bara inte så god. Det är min åsikt, testa den själv och skapa din egen åsikt! Skriv gärna en kommentar sen om vad du tyckte! Vi behöver inte tycka lika.

    God kväll!

    Daniel

    SvaraRadera
  6. När jag tog min flaska ur hyllan så mötte jag en farbror som för några år sedan varit på nån ölfestival i "Cropton" eller var det kan ha varit och då blivit såld på denna, så han tog två lådor ensam! :)
    Själv delade jag min med svärfar i helgen, var inte alls beredd på en så tam Imp. Stout.

    Den var dock inte lika dålig som A. Le. Coq Porter som jag drack på Silja Europa på vägen hem till Sverige igår :)

    SvaraRadera
  7. Har nu provat denna öl. Håller helt med om att den är riktigt dålig. Väldigt kemisk, har aldrigt hittat en liknande doft och smak i någon annan öl. Nej, tyvärr kommer inte jag heller avsluta min flaska.

    Frågan kvarstår, hur lyckas den ta sig igenom Systembolaget kvalitetskontroll??

    SvaraRadera
  8. Fan. Jag läste den här recensionen för ett tag sedan. Men hjärnan är ju ändå som den är och när jag stod på systemet idag och höll i den fanns inte ett spår av recensionen i min minnesbank. Nu sitter jag här på en fest och halvpinarmig igenom den. Det är väl inte så att jag måste hälla ut den, men jämfört med Yeti som jag drack igår (men tyvärr var slut idag) så är det här riktigt uselt. Kallt kaffe blandat med smutsvatten och sprit.

    SvaraRadera
  9. Fredrik: jag och min Yeti lider med dig. Är du i götet? Jag kan sponsra dig med en Yeti bara för att jag tycker synd om dig!

    Daniel

    SvaraRadera