tisdag, september 28, 2010

Inför Stockholm Beer & Whisky Festival


Snart är det äntligen dags för det svenska ölårets absoluta höjdpunkt. Nej, jag menar inte Systembolagets julölslansering 15 november. 30/9-2/10 och 7-9/10 samlas de svenska bryggerierna och leverantörerna under ett tak på Factory, Nacka Strand - det är äntligen dags för Stockholm Beer & Whisky Festival. Jag och Daniel kommer att vara där nu på torsdag.

Mässan är ett unikt tillfälle att få smaka på spännande och välgjord öl från hela världen. Kanske ännu mer roligt är möjligheten att träffa alla intressanta människor som annars mest består av ettor och nollor. Det handlar om bryggare, leverantörer, ölbloggare och roligast av allt - ni läsare.

Bra storlek på provningsglas.
Årets mässa blir min fjärde. För varje gång märker jag hur mycket mitt ölkunnande har ökat. Det blir allt lättare att sovra bland alla drycker. Whisky släppte jag helt efter första året. Blir alldeles för berusad. Andra året lärde jag mig att inte testa (nästan) allt nytt jag ser. Förra året var stora uthällarmässan. Inte för att det inte var gott, utan för att kunna testa mer. Visst bär det emot att hälla ut en färsk Port Brewing Hop 15 eller en BrewDog Tokyo*. Men det blir allt lättare. Om jag kommer ihåg ska jag ta med med mitt whiskyprovarglas från Bishops Arms. Perfekt storlek. Slipper hälla ut så mycket.

Den som har varit på Stockholm Beer (& Whisky) Festival vet att ölutbudet är enormt. Att smaka allt är helt omöjligt. Doft- och smaksinnet blir snabbt avtrubbat. Vid dagens slut får man räkna med skavsår på tungan efter alla riviga India Pale Ales, blåmärken av tunga Imperial Stouts och frätskador av galna suröl. Men det är ingen tvekan om att det är värt det.

För att underlätta både för oss (som säkerligen kommer att dra fram det här inlägget i våra iPhones som referens under mässan) och framförallt för nya mässbesökare tänkte jag försöka skriva ihop lite av mässans höjdpunkter. Vilka öl bör man testa? Ölen är ordnade efter monter. Listan är bara ett litet urval av allt intressant som ska drickas, men helt klart en bra början.


Wicked Wine
BrewDog Hardcore Double IPA
BrewDog Dogma
BrewDog Tokyo*

Oliver Twist
Caldera IPA
Deschutes Black Butte Porter
Smuttynose Big A IPA
Smuttynose IPA
Smuttynose Robust Porter
Pelican India Pelican Ale
Pelican Doryman’s Dark Ale
Pelican Tsunami Stout
Pelican Stormwatcher’s Winterfest

Exilir Wines
Djævlebryg Pride Of Nekron
Djævlebryg Son of Nekron
Djævlebryg Eklipse
Djævlebryg Gudeløs

Dugges
Dugges Celebration
Dugges Never Mind The Bollox!
Dugges Idjit
Dugges Perfect Idjit! ”Oaked Imperial Stout”

Hantverksbryggeriet
Alkemisten, Blåbärslambic,

Nynäshamn
Bötet Barley Wine 2009

Oppigårds
Oppigårds Bergsmansöl - Mässpecial
Oppigårds Bangalore Twice dubbelt öl med mycket US-humle - Mässspecial - bara på fat
Oppigårds Indian Tribute Lite svagare än den förra men med US-humle

Sigtuna
Back in Black Stout
Verstehe Nicht Alt – special för mässan
Ace of Spades Imperial Stout – Sveriges starkaste öl!

Brill - här brukar man kunna dricka allt, så jag lägger upp hela listan
Fat
Grassroots Mikkeller Limoncello IPA
Grassroots Ryunion Porter
Croocked Moon Old Faithful
Croocked Moon Raven Ale Black IPA

Flaska
Nøgne Ø Dark Horizon 3
Nøgne Ø Red Horizon
Nøgne Ø Sweet Horizon
Nøgne Ø Imperial IPA (#500)
Mikkeller Spontanale
Mikkeller I Beat yoU
Mikkeller Beer Geek Breakfast Bourbon
Mikkeller Black Hole Red Wine
Mikkeller Black Hole Bourbon
Drie Fonteinen Oude Geuze Vintage 2004
Drie Fonteinen Oude Geuze Vintage 2006
Founders Reds Rye
Hoppin' Frog DORIS The Destroyer
Hoppin' Frog Hop Dam Triple IPA
AleSmith Grand Cru
AleSmith YuleSmith (Summer)
AleSmith Decadence 10
Lost Abbey Framboise de Amorosa
Captain Lawrence Captain's Reserve IIPA
Emelisse Espresso Stout
Emelisse Imperial Stout
Emelisse Imperial Stout Bowmore
Emelisse Triple IPA
Emelisse Black & Tan Bowmore

Mycket gott blir det. Får se hur mycket man hinner med. Blir verkligen inte lätt med så här mycket gott. Förhoppningsvis ger listan en del vägledning.

Under mässan kommer jag att prioritera svenska och nordiska mikrobryggerier. För er läsare lär det vara tämligen uppenbart att både jag och Daniel är fullkomliga humlefantaster. Tyvärr är vi kräsna dessutom, varför vi ofta blir missnöjda då favorit-ipan stått på för länge på krogen eller när amerika-dipan tagit alldelses lång tid på sig för att komma till Systembolagets hyllor. Inför mässan formtoppar bryggarna likt elitidrottare sina välhumlade öl för att de ska smaka och dofta så bra som möjligt när mässbesökarna och öldomarna testar ett glas.

I år blir det ännu lättare att testa igenom ölen och prata med bryggarna från de svenska mikrobryggerierna. Sveriges Småbryggerier har nämligen fått en egen avdelning på mässan - Snickeriet. Jag tror att det blir riktigt bra. Av dem har jag högst förväntningar på Dugges, Hantverksbryggeriet, Närke, Oppigårds och Sigtuna. De flesta har med sig nyheter som inte setts tidigare och en del exklusiva lanseringar som endast finns under mässan.

Även på den danska sidan har det blivit enklare. Exilir Wines har samlat ihop en helt gäng med roliga danska bryggerier i en 18(!) meter lång monter. Amager, Black Rooster Brewery, Hornbeer, Bryggeriet Djævlebryg, Indslev Bryggeri, Midtfyns Bryghus och Raasted Bryghus. Personal från Djævlebryg, Hornbeer, Indslev och Midtfyns finns på plats under mässan. Både Amager, Djævlebryg och Hornbeer hör till mina favoriter bland de danska bryggarna. Exilir har gjort en föredömlig sammanställning av ölen som kommer att bjudas samt ett tillhörande provningsprotokoll.

Vilka öl ser du mest fram emot?

Jag hoppas att se många av er på mässan. Tveka inte att komma fram. Vet ni inte vart ni ska ta vägen? Följ bara den rosa ölelefanten!



DN skriver om mässan.

12 kommentarer:

  1. Riktigt bra sammanställning. Jag har precis publicerat något liknande och det låter som att vi kommer satsa på liknande öl. Men jag kommer nog lägga mer vikt vid danska och utländska då jag även ska till SMÖF.

    Jag kommer vara där på torsdag förresten så vi syns då. Titta efter den glada men hårlösa gorillan ;)

    SvaraRadera
  2. Jag kommer också att vara i Nacka på torsdag. Väldigt spännande med Nøgne Ø Dark Horizon Third Edition, den har jag länge suktat efter.

    OT har löjligt många intressanta öl, bla världens högst rankade Foreign Stout:

    http://www.ratebeer.com/beer/pelican-tsunami-stout/8791/

    Det gäller att prioritera. :)

    SvaraRadera
  3. @Stefan: Har du rakat skallen eller börjar du bli gammal?

    @Gyllenbock: Tack. Missade Pelican-ölen. Har lagt till några därifrån på listan.

    SvaraRadera
  4. Jag hade en lista "klar" för några dagar sedan men den ändras hela tiden. Så vansinnigt många intressanta öl. Vilken skall man inleda med? :)

    SvaraRadera
  5. See you on thursday!

    Vilken buss ere man tar nu igen??

    SvaraRadera
  6. dempa: Buss 443 verkar gå hela vägen (Nacka Strand) men jag brukar tänka att vilken buss som helst som går från Slussen till Nacka Forum funkar, sen är det några hundra meters promenad bara.

    Om du är osäker, ta en buss med skitlång kö. Det brukar vara rätt :)

    Daniel

    SvaraRadera
  7. @Dempa: Vilket tåg tar du? Jag är i Stockholm 1045. Kanske kan ta följe?

    SvaraRadera
  8. 08.42 går mitt tåg så jag är framme en timme efter dig :/

    SvaraRadera
  9. Jag som uppenbarligen har dålig koll, när började Wicked Wine med Brewdog? Var det inte Cask Sweden förut?

    -Jimmy

    SvaraRadera
  10. Jimmy, Cask Sweden säljer mycket riktigt BrewDogs öl - till Systembolaget. Wicked Wine säljer till pubar och restauranger. Då jag inte vet vad Cask kommer att ha på fat la jag in Wicked på listan.

    För mig är ett besök i Cask Swedens monter givet för att snacka med James Watt som är där tors-sön. Förhoppningsvis har han med sig något extra kul att bjuda på.

    SvaraRadera
  11. Carl: Haha närå jag försökte mig bara på en liknelse och jag är inte direkt hårig.

    Va kul att det är så många som kommer imorgon.

    SvaraRadera
  12. Tack för klargörandet. Då är jag med i matchen igen.

    SvaraRadera