fredag, september 10, 2010

Beer Maker's Dinner med Närke Kulturbryggeri imorgon!

Imorgon lördag åker jag och Carl ner till Helsingborg! Vi ska gå på något som blivit en av Fredriks (Malt, Humle, Jäst & Vatten) signum, Beer Maker's Dinner.

Vad är en Beer Maker's Dinner då? Det Fredrik och restaurangen han jobbar på, Gastro, gör med detta koncept är att de bjuder in en bryggare, i detta fall Närke Kulturbryggeri, som får bistå med öl till en middag. Maten komponeras efter hur väl det passar med ölen. Ölen står i fokus. Ölmenyn för kvällen står här!

Vilka bryggare har gästat Helsingborg för en Beer Maker's Dinner då? Jag satt och forskade lite och hittade följande. Jag hoppas att jag inte blandat ihop det allt för mycket! Tack Tomas för rättningen!

BMD 6: Crooked Moon (6 november).
BMD 5: Närke Kulturbryggeri. [Schnille]
BMD 4,75: Garrett Oliver.
BMD 4,5: Birrifica Gilac.
BMD 4: Picobrouwerij Alvinne.
BMD 3: Mikkeller.
BMD 2: Dugges.
BMD 1: Nøgne Ø.

Vi åker ner så vi är i stan kl 17.30. Då letar vi upp vårt vandrarhem och går mot Gastro, om vi inte hittar på något skoj innan. Med den klena tidfristen är jag inte så säker att vi hinner, men vi får se! Vi far hem söndag förmiddag!

Förvänta er liveuppateringar på Facebook och en sammanfattning här på Schnille!


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

9 kommentarer:

  1. Då ses vi där. Du har förresten glömt BMD 4,75 som var Garret Oliver och Brooklyn Brewery.

    SvaraRadera
  2. Eller rättare sagt, den var felnumrerad. Det var Dugges BMD du hade glömt. BMD 4,75 var med Garret Oliver, BMD 4,5 med Birrifica Gilac, BMD 4 var med Alvinne, BMD 3 med Mikkeller och BMD 2 med Dugge.

    SvaraRadera
  3. Välkomna till Skåne :) Vi ses i morn

    SvaraRadera
  4. Sådär, hoppas det är rätt nu med ordningen! Tack Tomas!

    Daniel

    SvaraRadera
  5. Tack för reklamen, nu stämmer dom förra beermakers också, anledningen till, 4.5 & 4.75 är att Närke redan var bokade som #5, därför fick det bli lite decimaler... Vi syns på lördag, tänkte öppna en liten cask med ocean singel hop galena (torrhumlad med galena), kommer bli najs.

    SvaraRadera
  6. Du menar att du ska sitta och uppdatera din Facebook under middagen. Låter synnerligen ohyfsat i mina öron. Hoppas man slipper ditt bord.

    SvaraRadera
  7. Fredrik:

    Det ska bli kul att komma och hälsa på dig på Gastro, jag har läst mycket om BeerMaker's också så jag är riktigt förväntansfull. Ironiskt att jag åker till Skåne för att prova Single Hop Galena på cask, men jag gillar idén. Cask är alltid intressant.

    Reklam och reklam - det är i det närmaste en kulturgärning inom öl du pysslar med när du kör BeerMaker's. Det ska främjas!

    Väl mött på lördag!

    Daniel

    SvaraRadera
  8. Jo men det här är inte den "vanliga" galenan, denna är dessutom extra torrhumlad med galena, :) Jag har en cask med den vanliga också, men vi kör den torrhumlade imorgon.

    Haha kulturgärning :) jag gillar det ordet.

    SvaraRadera