torsdag, september 02, 2010

En liten brun öl från Nils Oscar

Jag har ett gammalt förhållande till Nils Oscar, det ska jag direkt bekänna. Några år sedan brukade jag hälsa på min bror som bodde på Kungsholmen i Stockholm. Han ville alltid gå till någon av sunkkrogarna kring Fridhemsplan (ingen nämnd ingen glömd), för att det fanns billig öl. Jag tror det var 25kr för en stor stark. Jag hade väl då egentligen inget mot detta, utom att jag visste ett ställe som inte alls var så sunkigt och som hade fräsch och kul öl på fat. Stället heter Copperfields och ölen var Nils Oscar. Det bryggdes inte långt därifrån, gamla Kungsholms Kvartersbryggeri.

Hur som haver lyckades jag övertala honom att följa med och dricka bra bärs med mig. Enkelt gjort. Jag betalade mellanskillnaden mellan de 25kr han skulle betalat på sunkkrogen och vad han betalade för ett glas bra öl.

En annan anledning jag gillar Nils Oscar är att deras öl kan beställas styckvis från beställningssortimentet. Inget tjafs om att köpa 24 flaskor identisk öl, plocka ihop det du känner för och du får det levererat till till lokala monopolförsäljningsställe. Coffee Porter och Barley Wine [Schnille] är bra köp tycker jag.

Nils Oscar Brown Ale köpte jag för att jag gillar stilen, och att denna flaska var liten på tre sätt: Pris (19,90kr), volym (33cl) och alkoholstyrka (4,6%). Att jag blev lite såld på deras senaste Harvest Ale [Schnille] kan ha spelat in lite också. Denna öl har Fuggles- och Amarillohumle och enligt etiketten en rik maltkaraktär! Nu smaka!

Nils Oscar Brown Ale [RB]


Utseende: Mycket klar, nästan bisarrt ljusröd öl. Skummet är luftigt och cremefärgat. Några små bubblor tar sig mot ytan.

Arom: Hyggligt liten arom. Det som kommer upp är lätt av choklad, lite jordighet. Humlen är ganska närvarande och då särskilt med apelsin. I avslutet finner jag blöt kartong.

Smak: Större smak än arom, men fortfarande ganska lätt. Även här lite choklad med en trevlig ton av knäck. Smaken fortsätter med apelsinskal och tallbarr. Avslutningen är Nils Oscars hussmak, som man väl gillar eller inte.

Munkänsla: Lätt kropp, inte så mycket fyllighet. Beskan är enträgen och efterhängsam. Tät kolsyrning.

Köpvärd: Lite obalanserad åt det beska hållet tycker jag. Jag hade gärna sett en något maltigare kropp. Trevligt med lite lägre alkohol och mindre flaska, men man får nog äta en riktigt vild gryta för att få beskan att funka, och då kommer den lilla kroppen att vara för liten.

Just denna öl låter jag nog bli i framtiden, tyvärr. Jag får ta och plocka på mig den större, dyrare och starkare Mikkeller Jackie Brown som är en alldeles lysande Brown Ale i mitt tycke.

Någon som har plockat på sig denna öl? Vad tyckte ni?

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

8 kommentarer:

  1. Tycker precis som du att Jackie Brown är ett bättre val när det gäller brown ale tacke vare de underbara rostade malttoner som ger ölen en närvaro och har svårt att se Nils Oscar Brown Ale stå emot en kraftigare maträtt.

    SvaraRadera
  2. Jag drack den igår också och håller med om att den var beskare än önskat och förväntat. Antar nästan att det är Amarillon som är skyldig till detta. Hade gärna sett en maltigare version, när de har eget mälteri och allt. Jaja..

    SvaraRadera
  3. drack en för en timme sen, också lite besviken med inte så forvånad. vi pratar om ett svensk brown ale och inte någon amerikansk humle/malt bomb tyvärr. Alldeles för tunn and lätt kropp för mig. synd.

    SvaraRadera
  4. Kul att ni hängde på Copperfields. Jag ska till en pub som heter David Copperfields som ligger i New York. Dom har ett imponerande ölsortiment på fat. Tex ett helt gäng från Smuttynose (ett bryggeri jag ska besöka för övrigt) och en hel hop med Victory (dock inte Storm King som "bara" finns på flaska)
    Håll ett öga på www.olradet.se för mer uppdatering om vår USA tripp och hjälp mig att hitta perfekta öler. Jag satsar mest på färska IPAer. ska bland annat jämföra the The Maharaja här och där. Hur stor skillnaden verkligen är.

    Tack för ordet!
    balder@olradet.se

    SvaraRadera
  5. Nja, jag var inte heller särskilt imponerad och jag tror att problemet är för mkt humle, för mkt kolsyra och för lite kropp.

    SvaraRadera
  6. Det verkar som Nils oscars Coffee stout har tagits bort från beställningssortimentet :-(
    Den goingen..

    SvaraRadera
  7. Problemet jag har med NO Brown Ale är ett den smakar hö och damm på ett mycket otrevligt sätt, man får verkligen stall associationer som känns helfel.

    SvaraRadera
  8. Provat den en gång till, väldigt otrevlig öl faktiskt, får känslan av att gå in i ett stall, massa damm i munnen och smaken av hö är överväldigande, 75% av flaskan åkte i slasken!

    SvaraRadera