tisdag, september 07, 2010

Beer Here Ammestout - en öl med attityd!

Christian Skovdal Andersen har lyckats skapa lite rubriker genom att göra öl med etiketter som varit minst sagt uppseendeväckande. Jag minns Tia Loca [Beer Here, RB] och Malus Pater [Beer Here, RB] som de två största exemplen. Generellt är hans etiketter genomarbetade och vackra, även om inte alla är så uppseendeväckande.

När jag var över i Köpenhamn på midsommardagen plockade jag på mig en massa bra öl, bland annat en från Christians Beer Here. Denna öl heter Ammestout och i beskrivningen ser vi att den är gjord enligt en tradition på 1800-talet där man gav en stärkande stout till ammande mödrar. Detta gjordes även i Sverige tills för inte allt för länge sedan. Jag tänkte brygga en närande stout till min fru så att hon kunde stärka sig efter förlossningen men vår dotter kom lite tidigt så det hanns inte med.

Ammestout är en milk stout förstärkt med kaffe, för att hjälpa till med sena nätter. Som småbarnsförälder vill jag ge ett tips till nästa gång Christian ska brygga denna öl. Just att hålla sig vaken på natten är inte problemet när barnet skriker och håller en vaken. Det är nog gott i ölen med kaffet, men behövs nog inte för vakenhetens skull.

Etikettens framsida skulle nog inte vara tillåten i Sverige, då den troligtvis avbildar en person under 25 års ålder vilket är förbjudet enligt Alkohollagen (1994:1738) 4 kap 8§ 2st. Founders Breakfast Stout hade lite problem med det också. Han kan argumentera för att barnet inte syns, utan bara är täckt med tyg men den går nog inte genom ändå tror jag.

Beer Here Ammestout [RB]


Utseende: Mörk vätska, högt ljusbrunt luftigt skum.

Arom: Halvstor arom. Mycket kaffe, nästan åt espresso och soya.

Smak: Halvstor smak. Återigen finns mycket kaffe, lite choklad och soya, men utan sältan. Eftersmaken ger mycket choklad.

Munkänsla: Kroppen är inte betydande stor, kolsyran är lätt och bubblorna små. Kroppen känns len och krämig. Ingen beska att tala om. Avslutningen är ganska torr.

Bättre: Ölen är riktigt stabil och god. Rekommenderas varmt. Balansen är fin och kroppen är len. Ölen går ner lätt och lämnar en trevlig känsla och eftersmak i munnen. Jag skulle definitivt köpa denna igen, även bara till mig själv! Den trevliga soyatonen gav mer karaktär och attityd till ölen, som matchar upp etikettens kaxighet.

Den ammande modern gillade denna öl. Jag vet inte om jag kan göra ett direkt samband med konsumtionen av ölen, men vår dotter hade sovit dåligt ett par veckor innan denna öl provades. Efter denna öl sov hon gott den natten och även de nästa påföljande nätterna.

Genom en oveteskaplig och overifierad studie med mycket begränsat urval, kan alltså Schnille och Schmak bekräfta att Beer Here Ammestout hjälper små barn att sova på natten! Adjö helgalna metoder för att sova hela natten, ta en stärkande stout bara så är det löst!

Om att amma och dricka alkohol (Aftonbladet)

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

0 kommentarer:

Skicka en kommentar