lördag, september 04, 2010

Birrificio del Ducato Verdi Imperial Stout

Italien är ett av mina absoluta favoritländer. Klimatet är toppen. Naturen är vacker. Landets historia är mycket intressant. De har flera av världens duktigaste konstnärer. Maten hör till den absolut bästa i världen. Vinet likaså. Ölen är egentligen den enda plumpen i protokollet. Ett land med en så lång och fin mat- och dryckeskultur bör lyckas nån gång. När ägaren på Fish n Beer rekommenderade att jag skulle testa italienska Verdi Imperial Stout  slog jag till direkt. Kanske var det dags att stryka plumpen?

Birrificio del Ducato Verdi Imperial Stout

Doft: Liten doft, i alla fall för en imperial stout. Mörk choklad och lite kaffe sipprar fram. Aningens jordig.

Smak: Smaken är bra men enkel. Lite som en mildare mindre komplex Mikkeller Beer Geek Breakfast. Det är mest kaffe och lite lakrits. Beskan är lätt. Ölen avslutas med grönsakspuré, vilket inte passar in alls.

Köpvärd: Nej, den här var inte jättebra. Utan grönsakerna på slutet hade betyget visserligen tagit sig ett trappsteg upp. Det är dock långt ifrån vad man kan få ut av en imperial stout, och långt ifrån vad italienarna annars presterar smakmässigt. Smaken blev något bättre med kolapaj då grönsakerna försvann.

Jakten på god italiensk öl fortsätter. Ryktet säger att bryggarna på Revelation Cat ska vara duktiga. Har fortfarande inte haft möjligheten att testa någon av deras öl. Jakten fortsätter.

5 kommentarer:

  1. Deras woodwork series va helt ok faktiskt.. Även provat Cream Ale från Mikkeller som är framtagen tillsammans med Revelation Cat.

    Tycker själv att dem är nog det bästa som finns i Italien.

    http://belgianfriday.blogspot.com/search/label/De%20Proefbrouwerij%20%28bvba%20Andelot%29

    SvaraRadera
  2. Hmm, låter som du fick en dålig flaska. Jag drack den för snart två år sedan och då var den väldigt bra. Inga grönsaker kunde jag känna. Kände du av chili hettan som kom på slutet? Den är kryddad med chili.

    SvaraRadera
  3. Måste hålla med föregående talare; jag har druckit den flera gånger och alltid uppskattat Verdin...

    Kul att se aktiviteten på sidan! :D

    SvaraRadera
  4. Håller med, verdistouten var jättegod när jag drack den på flaska för några år sen, inga felsmaker vad jag kunde känna, tror jag köpte den på systembolaget tom..
    håller med ännu mer, gillar alltid när det rör sig på schnillebloggen.

    SvaraRadera
  5. Någon chili fanns inte alls i smaken. Det skulle vara grönsakerna. Var kanske en dålig flaska trots allt. Bra om den inte ska smaka som den gjorde.

    SvaraRadera