söndag, maj 01, 2011

Inköpslista Systembolaget 2 maj 2011

Det kommer vara kö imorgon till fyra Systembolag. Bara så ni vet. Vinkällarbutikerna (Regeringsgatan i Stockholm, Nordstan i Göteborg och Hansacompagniet i Malmö) och den i Söderhallarna säljer Louis Roederer Cristal Brut. Champagnen som är förebilden för alla vaskare. För bara 1650 kronor kan köpa och hälla ut den för att visa att du har mer pengar än hjärna.

För oss andra kommer det sju ölsorter. Definitivt köpvärda.

För motsvarande en flaska Cristal kan du köpa fem av varje av alla de sju ölen som släpps imorgon. Då får du dessutom 188,50kr kvar att köpa varmkorv för, eller kanske isterband men då måste man köpa potatis att stuva också. Varmkorv är en hel måltid.

Som vanligt kommer du till Systembolagets hemsida om du klickar på artikelnumret och till RateBeers samlade vishet om du klickar på RB.

Inköpslista Systembolaget 2 maj 2011


11167 [29,90kr; 33cl] Hantverksbryggeriet Bödeln India Pale Ale [RB]
11152 [78,60kr; 65cl] Great Divide Grand Cru Belgian Style Ale [RB]
11201 [23,00kr; 33cl] Grebbestad Lunator [RB]
11520 [26,90kr; 33cl] De Ranke Guldenberg [RB]
11547 [60,00kr; 75cl] Ichtegems Grand Cru [RB]
11501 [39,00kr; 33cl] Mikkeller Koppi Tomahawk x Odoo Shakiso Coffee IPA [RB]
11166 [34,90kr; 33cl] To Øl First Frontier IPA [RB]

Att döma av omdömena på RateBeer är denna upplaga av Mikkeller Koppi Tomahawk x inte lika bra som den förra. Jag vet inte om det hänger på kaffesorten som är ändrad eller om Mikkel har ändrat grundreceptet. Jag gillade den första skarpt när vi provade den på The Rover. Jag köper den nog för att prova. First Frontier IPA tyckte jag var helt OK när jag provade den på Red Lion, det blir nog en sådan också. Grebbestad Lunator har jag ett gäng i förrådet som jag sparar så några sådana plockar jag på mig också. Det får nog räcka så.

Vad ska ni köpa?  Går ni på belgostilölen? Hantverksbryggeriet när det går att få tag på den?

Daniel

1 kommentar:

  1. Tack vare att jag redan druckit många av de här blir det billigt, endast två flaskor: Great Divide och Mikkeller Koppi. Skönt och enkelt att bära är det också ;)

    SvaraRadera