söndag, maj 29, 2011

BrewDog IPA is Dead

Single hop är populärt. Mikkeller leder väl just nu, först tio stycken singelhumlade öl, sen på det nitton singelhumlade öl. Nils Oscar har gjort det, Oppigårds har gjort det, Oceanbryggeriet har gjort det, Flying Dog har gjort det. Nu gör BrewDog det.

Brewdog Bramling X Single Hop Ale, Brewdog Citra Single Hop Ale, Brewdog Sorachi Ace Single Hop Ale och Brewdog Nelson Sauvin Single Hop Ale släpps som fyrpack på Systembolaget den 1 juni 2011. Serien heter IPA IS DEAD.

I teorin är det ganska enkelt. Man gör en schysst grundöl. Sen använder man bara en sorts humle till de olika givorna: bitterhumle, smakhumle, aromhumle och torrhumling. I teorin enkelt. Men i praktiken, inte så enkelt. Vilken grundöl gör man?

Olika humlesorter har olika egenheter. De tillför olika mycket beska till ölen, smakar olika, passar olika bra till olika användningsområden, det är därför man brukar använda fler sorter. Blandningen brukar ge en balans. Att köra singelhumling är väl en exercis för vi ölnördar som gillar att känna mycket av en doft och smak.

Brewdog har valt att göra en grundöl på 7,5% med hygglig restsötma. Jag tycker den funkade bra med alla humlesorter, även om jag tycker att Nelson Sauvin inte riktigt kom till sin rätt.

Klart vi har gjort en film.

Brewdog IPA is Dead (Bramling X, Citra, Sorachi Ace, Nelson Sauvin) [RB(b), RB(c), RB(s), RB(n)]




Vad tycker ni? Har ni provat? Vilken var bäst? Har ni blandat? Vilka kombinationer överraskade er? Vilken kombination var bäst? Jag provade dem i denna ordning, vilken ordning provade ni i?

Daniel

11 kommentarer:

  1. Snygg film, snygga foton, snyggt redigerat. I början störde jag mig lite på alla småhopp, men sen slog det över till att bli en charmig egenhet istället :)

    SvaraRadera
  2. jag fick en klump i halsen för jag läste titeln som att punk ipa var död :(
    men det blev ju en trevlig överaskning istället :)

    SvaraRadera
  3. Haha, grym film. Jag gillar hur det nästan ser snabbspolat ut.

    SvaraRadera
  4. Kristopher: Jag tänkte på det också! Det är så jag pratar!

    Det som är snabbspolat är de sekvenser där jag häller upp ölen i glas och något mer. Kanske den hårda klippningen som ger den känslan.

    Jag måste säga att än så länge trivs jag med den hårda klippningen, det blir lite mer action och inte så mycket dödtid. Däremot är det en utmaning att texta iofs.

    Tack för alla fina kommentarer!

    Daniel

    SvaraRadera
  5. håller med, snabbt och informativt. jag blir extremt rastlös när det skall snackas och dras ut på saker och ting, om det då inte gäller nödvändig information.

    men detta, klockrent. keep it up.

    SvaraRadera
  6. Yes, riktigt bra video! "Hehe, det här är festligt!"

    SvaraRadera
  7. Ölsveriges bästa videor. :)

    SvaraRadera
  8. Tack! Jag är förvånad att ingen påpekat att jag kallar min näsa för "nos."

    Daniel

    SvaraRadera
  9. kul recension! MEN Sorachi Ace smakar väl ändå VÄLDIGT mycket skaldjur o dill? men smaklökarna är ju som baken lr?

    berg&dahlström

    SvaraRadera
  10. Cool video, men jeg er så fcking træt af BrewDog a.k.a BigDog. Mikkeller Single Hop review: http://allbeer.wordpress.com/2011/06/27/mikkeller-single-hop-series-2011/

    SvaraRadera