torsdag, december 03, 2009

Nyheter 15 december

Efter mitt inlägg om nyheterna på Systembolaget under 2010 frågades det i kommentarerna om vad som kommer i årets sista släpp 15 december. Jag hänvisade till några tidigare inlägg där jag skrivit om en del av vad som kommer. I övrigt var jag helt övertygad om att någon i Sveriges stora ölbloggarsfär redan publicerat hela listan. Vad jag kan se är så inte fallet. Här kommer i alla fall hela listan:

15 december

11575Harviestoun Ola Dubh Special 18 Reserve 33 cl 64,90 kr 960 flaskor
11204Harviestoun Ola Dubh Special 30 Reserve 33 cl 89,90 kr 480 flaskor
11706Hornbeer Caribbean Rumstout 50 cl 69,90 kr 840 flaskor
11718Lost Abbey The Angels Share 37,5 cl 179 kr 120 flaskor
11711: Port Brewing High Tide Fresh Hop IPA 65 cl 89 kr 900 flaskor
11717Port Brewing Older Viscosity 37,5 cl 179 kr 288 flaskor
11712Samuel Adams Utopias 72 cl 1290 kr 30 flaskor
11713Shipyard Smashed Pumpkin 65 cl 71,50 kr 720 flaskor
11721The Original HY Super Beer Cuvée (HΨ) 2009 75 cl 179,90 kr 480 flaskor
11722The Original HY Super Beer (HΨ) 2009 75 cl 149,90 kr 480 flaskor

Med andra ord avslutas ölåret 2009 riktigt bra. Ser ut som om jag kommer att inhandla det mesta. Ola Dubh får det bli en av varje av, även om de egentligen känns något för dyra. Samtidigt är jag rejält svag för whisky från Highland Park, i vilkas fat ölen har fått gotta till sig.

Caribbean Rumstout har jag druckit några gånger förr, senast på fat under Bihops Arms Järntorgets portervecka i höstas. Får nog bli två av den. Känns prisvärt med 70 spänn.

Angels Share och Older Viscosity är öl i världsklass. Tyvärr har båda haft problem med framförallt kolsyra. Läs mer hos Andersand som skrev om dem igår. Jag köper nog en av varje. Om de visar sig vara för dåliga så följer jag Andersands råd och lämnar tillbaks dem till bolaget. Brukar inte vara några problem.

Jag är verkligen svag för humlefräscha öl när vädret är så jävligt som i Göteborg just nu. Igår var det svinkallt med under -10 grader. Kom från ingenstans. Då är det härligt med humle vilket får mig att tänka på sol och värme. Flaskorna hann inte mer än landa innan Brill skickade vidare dem till bolaget. Bra, då bör de vara färska fortfarande!

Utopias är riktigt intressant. Den visar vilka häftiga grejer man kan göra med öl. Smakar som cognac och sauternes. Ölen ligger på hela 27%, men jag tycker verkligen inte att styrkan är malplacerad. Jag är sugen, men tycker att priset är allt för häftigt. Däremot är det en passande 30-års- eller bröllopspresent till den som är ölintresserad.

Shipyard hör till årets stora besvikelse. Förstår inte varför Systembolaget har tagit in så många öl från bryggeriet. Som tur är har jag inte köpt någon av deras öl. Har bara smakat på det Daniel har köpt, vilket inte varit imponerande. Tror att jag ska avsluta året med att inhandla en flaska. Har fortfarande inte druckit någon pumpaöl. Någon gång ska vara den första.

Om jag ska begränsa mig någonstans så får det bli med HΨ-ölen. Av nyheterna tycker jag att de verkar minst spännande. För den som vill läsa lite mer om ölen så skrev Fredrik på Malt Humle Jäst & Vatten i somras om Super Beer.

10 kommentarer:

  1. Tack så mycket Carl.
    Nu fick man dra ner ännu mer på julklappskassan.....

    SvaraRadera
  2. Fint släpp. Undrar om man törs önska sig en flaska Utopias som julklapp?

    SvaraRadera
  3. Ohh, kommer nog att köpa alla! Men vet ni varför det står inget om det på systemets sida? Borde inte dem uppdatera den nu?

    Mvh

    Yury

    http://www.belgianfriday.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Ska försöka unna mig en flaska utopias, men "plockar" man ut dem bland ölen eller står personalen och delar ut dem någonstans? så man vet vart man ska sikta. Nä, köat för värre saker har man. frågan är hur länge man gör stå

    SvaraRadera
  5. Yury: Systembolaget lägger upp dem någon vecka ungefär innan säljstart.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Tack Daniel! Undrar hur stora chanser jag har att få en flaska Utopias? Bor i Trollhättan och här måsta man ju beställa allt. :(

    SvaraRadera
  7. Yury: Jag gissar att chansen är liten, men man vet aldrig. De tar in 30 flaskor, men de kostar också 1290kr per styck. Vem vet. Hade jag velat garantera mig en flaska hade jag åkt till Göteborg och köpt en, alternativt uppdragit åt en vän att göra det.

    Daniel

    SvaraRadera
  8. Tja, om jag kommer iväg kan en High Tide beställas, annars var det inget direkt för mig.

    SvaraRadera
  9. Det här släppet har väl bara de rika människorna utan släkt och vänner som behöver julklappar råd med? Nej usch, här gäller det att vara selektiv. VARFÖR släpps allt gott nu? Hur tänkte Systembolaget nu?

    SvaraRadera
  10. Har mailat med Systembolagets Kundtjänst angående Utopias och vad som kommer släppas på Passagen-butiken i Stockholm:

    Svar:

    "Som det ser ut idag så kommer de att få 6 stycken. De kommer troligen att kvoteras 1 till varje kund."

    SvaraRadera