torsdag, december 24, 2009

God Jul och Grebbestad Julöl

Jag och Carl vill önska alla våra läsare en God Jul!

Själv ska jag jobba ikväll men ska göra mitt bästa för att känna julstämningen. Ett litet julbord hos familjen innan, med min favoritjulmust från Grebbestad Bryggeri ska nog slinka ner och få stämningen att infinna sig.

Grebbestad Bryggeri brygger ju även julöl! Förra året var jag mycket förtjust i deras folkölsvariant av julölen. Trevlig markerad chokladton. Jag minns att vi på julbordet blandade must och starkjulöl och kryddade lite lätt för att få till en slags mumma. Det var mumma. I år har jag inte haft tillfälle att smaka 3,5% ölen, men däremot starkölen.

Grebbestad Julöl






Utseende: Klar, kopparröd vätska. Skummet är benvitt och högt.

Arom: Lätt söt karamell, någon rökighet. Viss chokladighet.

Smak: Lätt chokladton. Lätt humlebeska som drar över tungan. Lite kryddor.

Munkänsla: Mycket tät kolsyrning. Lätt kropp.

Allt handlar om referensramar. Förut när jag provat denna har jag tyckt den vara utmärkt. Nu hamnar den bakom att ha provat alla möjliga roliga julöl, både svenska och utländska. Det handlar också om totalupplevelse. Jag provade denna öl utan mat, jag är säker på att den gör sig bättre till mat, kanske på en vinterbuffé?

Inget särskilt blir mitt omdöme. Det är en öl som inte gör så mycket väsen av sig, kanske lämnar den plats åt maten? Jag tycker den kunde tagit mer plats åt sig själv i vilket fall. Den blir lite platt och relativt smaklös tyvärr.

Återigen, God Jul.

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar