onsdag, december 30, 2009

Midvinternattens Mörker

Kontraktsbryggning. Vissa gillar det inte, andra vet inte om det, ytterligare några tycker att det kan bidra till variation och innovation inom bryggning. Jag tillhör den sista kategorin.

Det är skoj att skickliga bryggare med bra idéer inte är bundna av att vara tvungna att äga och driva ett bryggeri. Att vara tvungen att skapa lönsamhet. Lönsamhet kan ju skapas på många sätt, men jag inbillar mig att allt för ofta handlar det om att ge upp just innovation och spontanitet. För att en produkt ska vara lönsam måste den in på bolaget, och då är det stora serier som gäller.

Naturligtvis finns det de som tycker det är skoj att komma fram till ett perfekt recept och sen producera den med maximal driftsäkerhet, men sådan är inte jag. Jag är hyggligt säker på att många bryggare heller inte tycker det är jättelajban att göra samma öl ad infinitum.

Hur som haver har Wicked Wine och Stefan Gustavsson hyrt in sig (hittills hos Sigtuna Brygghus och Slottskällans Bryggeri) och gjort roliga öl; Påsk Alt [WW, RB], Midvinternattens Mörker [WW, RB], Black Rocket Porter [WW, RB] och Snowblind Strong Ale [WW, RB].

Midvinternattens Mörker




Utseende: Luftigt, mycket ljusbrunt skum. Mörkröd, klar vätska.

Arom: Halvstor doft. Lätt jäst, söta kryddor och russin. Nejlika, kardemumma.

Smak: Halvstor smak. Som doften, av kryddor i slutet en lätt humlebeska. I det sista får jag en lätt värmande upplevelse från alkoholen.

Munkänsla: Relativt liten kropp och en tät kolsyning, fast med ytterst små bubblor.

Den ska visst ha 30 IBU, men kryddorna tar över så det knappt märks någon beska alls. Den är otroligt välbalanserad och lämnar tillräckligt med trevlig kryddighet (inte för mycket, tack för det!) för att jag ska vilja ta en klunk till och en klunk till.

Tokgod är en bra sammanfattning. Hade jag kunnat dricka alkohol till min julmiddag (jag jobbade julafton) hade jag druckit bland annat denna öl. Den hade passat underbart till den hemgjorda rödkålen, vörtbrödet på egen vört, janssons frestelse, brysselkål, julskinka och revben. Kolsyrningen och kryddan är tillräckligt potent för att lyfta fettet från tungan och gommen medan kroppen och smakerna är stora nog att komplettera de härliga julsmakerna.

Den går förresten jättebra att njuta utan mat också, kanske när du känner att du är värd en belöning när du är klar med ombyggnaden av köket på planerade två dagar från ett uselt planerat och genomfört IKEA-kök till ett kök som går att använda. Jag köpte Perstorpbänkskiva (nej de heter inte det längre men jag minns inte vad de heter), riktig diskbänk från Intra och en riktig, bred, diskmaskin som tar mer än fyra tallrikar och tre glas, och som dessutom inte låter som en hel skogsavverkningsmaskin.

5 kommentarer:

  1. Börjar det inte bli dags för ett nytt inlägg nu?

    SvaraRadera
  2. Har min Internet Explorer Cache buggat ur totalt? Eller hade inte hänt nåt här på 576 timmar..

    SvaraRadera
  3. We need you! Hope you haven't started drinking wine boys!?

    SvaraRadera