torsdag, december 17, 2009

Dugges Rudolf 3,5%

På senare tid har jag jag börjar svänga smakmässigt från stora smak- och alkoholbomber till svagare kompositioner med finess snarare än storslägga. Tyvärr är, som de flesta känner till, alkoholen likt fett i mat en smakbärare. Att göra riktigt bra alkoholsvag öl är därmed en rejäl utmaning. Vi har tidigare hyllat Dugges Törstsläckare. När jag äntligen tog mig förbi ICA Focus och fick tag på en Dugges Rudolf 3,5% var förväntningarna därmed höga.



Dugges Rudolf 3,5%

Doften är ganska liten, men angenäm. Hårdrostad malt blandat med kakor och en lätt fruktighet.

Smaken är förvånansvärt besk. Det verkar vara både malt- och humlebeska. Jättebra om man vill dricka ölen till mat då beska ofta är en tillgång. Här finns även chokladdoppade hårdrostade mandlar, kaffe och småkakor.

Munkänslan är krämig och kroppen lätt till medellätt. Inte alls så vattnigt som som 3,5% brukar innebära. Kolsyran är ganska hög.

Bättre: Det här är utan tvekan en av de absolut bästa lågalkoholhaltiga ölen jag har testat. Spelar i samma liga som Törstsläckaren, BrewDog How to disappear completely och BrewDog Nanny State. Det är inget dåligt sällskap.

Jag kan inte låta bli att undra hur Mikael har bryggt denna lätta julöl. En tanke som slår mig är att den dubbelt så starka Rudolf vattnats ner eller kokats. För det är samma goda kvaliteter som återkommer, fast i mindre kostym. Egenligen spelar det ingen roll, för Mikael Dugge Engström har lyckats igen!

2 kommentarer:

  1. Vart ligger detta ica? I Mölnadal? Jag måste bara få tag på några flaskor inför helgerna.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. ICA Focus ligger i Göteborg mittemot Lisebergs huvudentré. Rudolf ska även finnas på ICA Lyan i Mölndal och ICA Kvantum i Hovås.

    Många mataffärer tar in varor om det finns ett intresse. Testa med närmsta mataffären så kan de med lite tur ta in lille Rudolf och Törstsläckaren.

    SvaraRadera