torsdag, april 23, 2009

Mikkeller Jackie Brown på Haket

Den 18/3 var jag och Carl på Haket och fick för oss att vi skulle prova lite Mikkeller. Började med Jackie Brown.

Den var verkligen inte dum. Som namnet antyder handlar det om en Brown Ale. Jag misstänker att den serverades lite väl kall, jag hade nog föredragit den vid 12-14°C. Jag tror jag skriver i sportpresens när jag berättar om ölet!

Skummet är brunt och luftigt. Det försvinner lätt. Färgen är mörkt röd och ölet är halvklart.

Arom av karamell, choklad och lätt rostat kaffe. Inbjudande sötma i doften.

Vid smakningen märker jag en något hög kolsyrning. Tydliga toner av chokladmalt och mycket beska från bitterhumlingen. God syrlighet från humlen. Som förväntat av Mikkeller.

Ölet är kryddat med Amarillo-, Nugget- och Centennialhumle. Jag tycker inte att ölet visar så många citrustoner som jag hade förväntat mig med Amarillo och Centennial i blandningen. Jag får väl anta att Mikkel har slängt i mycket humle i början av koket. Smart.

Denna brown ale har en fyllighet som jag närmast förknippar med en stout. Detta till trots tycker jag den funkar utmärkt som brown ale, troligen tack vare havren i ölet som skapar en lenhet i kroppen. Inbillar jag mig.

Denna öl kan jag tänka mig att fortsätta dricka, men det finns bättre!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar