torsdag, april 23, 2009

Mikkeller Beer Geek Breakfast på Haket

Den 18/3. Jag tror jag och Carl gjorde den dagen till en Mikkellerprovningsdag. Vi hoppade efter Jackie Brown (se tidigare inlägg) på Beer Geek Breakfast. Kort sagt ett öl jag skulle dricka morgon, lunch och kväll alla dagar i veckan. Nu gillar jag både variation, min lever och min plånbok så jag skippar det. 120kr / 50cl är inte så ... extremt ... dyrt för att vara på krogen, men jag gör inga kullerbyttor direkt. Det är ändå dyrt.



Kolla in det VACKRA SKUMMET! Ljusbrun, något skiktad. Ni ser på bilden att skummet närmast ölet är mörkare än det i toppen. Gränsen är i mitten av skummet, ett rakt streck. Mycket roligt att se. Skummet är halvfast och försvinner sakta. Färgen är mörk, så gott som ogenomtränglig.

Aromen är syrlig men en bidoft av choklad. Aromen är liten, men det kan bero på den låga serveringstemperaturen för dagen. Eller för att jag var trött och glömde anteckna dofterna. Carl skulle säkert säga grape i doften, det gjorde han med varenda öl under vår senaste provning (22/4).

Smaken är rund, avvägd, balanserad. Den sticker inte iväg åt något håll vilket annars är populärt i amerikansk craftbrewing, en stil som Mikkeller väl inte är helt opåverkad av. Den smakar rostad kaffeböna och chokladmalt. Helt otippat. Ölet har en lätt humlesmak där syrligheten bidrar till balansen i den stora kroppen snarare än att den bistår med en egen smakprofil. Jag finner en behaglig eftersmak av gräddkola.

Hade jag inte vetat att det är en oatmeal stout hade jag inte sagt det, men jag känner av det i kroppen när jag dricker denna kompetenta öl! Den är fyllig och har en underbar konsistens. Kolsyran finns där som en underton men sticker inte ut.

Mikkeller Beer Geek Breakfast har en alkoholhalt på 7,5% och är farligt lättdrucken! Om jag var tvungen att välja en öl att ta med till en öde ö skulle denna komma upp som ett klart alternativ!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar