måndag, mars 29, 2010

Stone/BrewDog/Cambridge Juxtaposition Pilsner

Jag vet inte om jag ska skriva om den här ölen. Jag erkänner att jag har provat den några gånger nu, innan jag sätter mig och skriver om den. Å ena sidan vill jag ju naturligtvis skriva om den, och berätta vad jag tycker. Å andra sidan vill jag inte att ni ska veta vad ni går miste om, så jag får fler till mig själv.

Juxtaposition kom i släppet den 15 mars och är en samarbetsbryggning mellan Stone, BrewDog och Cambridge Brewing. Stone skriver om den, och har lite goa YouTubeklipp inbäddade i sin blogg. Kolla in den, jag tycker bara det är dumt att rapa upp vad de gör bättre. Kolla in spellistan med för närvarande 22 filmer om bryggdagen, i slutet av deras inlägg! Riktigt kul!

Jag summerar lite, ölen är på 100+ IBU, 10% alkohol, gjord med lagerjäst och en massa humle, men ingen amerikansk sådan. Humlen är tillsatt under samtliga stadier. I mäskningen, i kokningen, i whirlpool och som torrhumling. Flaskorna är riktigt stiliga!

Ni kan ju kolla in texten på de tre olika flaskorna, här har varje bryggeri fått skriva sin egen text på flaskorna, tack Manker för att du uppmärksammade mig på detta. Och förlåt den vänstra flaskan har taskig fokus, den stod visst för nära kameran.

Mycket humle, i en svart öl jäst med Bohemian Lagerjäst. Hur kan det bli fel? Jag provar naturligtvis! Läs om ölen på RateBeer.

Juxtaposition Black Pilsner


Utseende: Stort ljusrbrunt skum. Djupt röd färg på vätskan.

Arom: Stor doft. Söta vaniljtoner, bränd kaffe, choklad, lite syrlighet av citronskal. Mycket inbjudande och härlig doft, ganska olikt porter, stouts eller något annat, typ söt men torr.

Smak: Stor smak. Kaffeböna och vanilj, tillsammans med härlig citronzest. Karamell och plommontoner övergår till humlens beska citron och gran.

Munkänsla: Torr avslutning, inte så stor kropp men humlen är närvarande i någon slags syra samt avslutningen har stor beska. Kolsyrningen är inte så stor, alldeles lagom för att lyfta upp lite smaker från tungan till näsan.

En upplevelse: Som ni kanske förstod från början av texten, är jag helt begeistrad av Juxtaposition. Jag gillar att göra jämförelser, denna öl tycker jag är något av en välhumlad Närke Kaggen! Om jag bara fick dricka en öl resten av livet (vilket jag hoppas inte är fallet) skulle jag mycket väl kunna tänka mig Juxtaposition. Det här är urtypen av den perfekta ölen för mig! Helt underbart.

Daniel

5 kommentarer:

  1. Now you've gone and got me all excited very early on a Monday morning! Sounds like this is the week to open one of my bottles of Juxtaposition!

    SvaraRadera
  2. Ja jag instämmer i hyllningskören. Har bara druckit en ännu men det är redan flera för lite.
    Den är riktigt supersmask, kanske det bästa jag druckit från BrewDog, ja det är det.

    SvaraRadera
  3. Jaha, jag som hade tänkt hoppa över denna och spara lite pengar. Då var ju det bara att glömma...

    SvaraRadera
  4. Håller med om att det är en bra öl.

    Dempa: kan nog förklara varför den är det bästa du smakat från BrewDog...den bryggs hos/av Stone.

    SvaraRadera
  5. Att nämna denna i samma mening som Kaggen! är lite o ta i. Mycket tunnare kropp, inte hälften så smooth + mycket mer spretighet medans Kaggen! är som en silkesvante i käften. Finns knappt någon likhet alls... Och nej, skulle Kaggen! vara mer välhumlad så skulle den definitivt inte smaka såhär. Bara mina 2 cents *rant over*

    / Bitsk Danskjävel

    SvaraRadera