fredag, mars 26, 2010

Sigtuna Röd och Gul Påsk

Sigtuna Bryggeri är heta nu. Många bra öl som kommer ut, mycket bra press. Friothiofson är helsåld på deras öl, och det är inte svårt att förstå! Nu till påskölen fick de med två stycken öl, vilket får ses som imponerande tycker jag.


Påsköl ska väl avnjutas med mat och jag blev lite inspirerad, så i slutet av inlägget får ni ett trevligt recept också, till vilken Sigtuna Easter Ale passar hur bra som helst!

Jag ska bekänna en sak också. Detta inlägget skulle jag publicerat precis när ölet släpptes på bolaget, 11 dagar sen. Jag tog bild och började skriva, men sen blev jag distraherad av att min dotter var så söt. Sen drack jag upp båda ölen. Nu höll det på att bli likadant igen. Jag köpte två flaskor till för att skriva om, men jag tycker att dessa ölen är så trevliga och lättdruckna att jag glömmer att skriva samtidigt.

Sigtuna Easter Ale

Sigtuna Easter Ale på RateBeer.

Utseende: Klar gul vätska, stort vitt skum. Lite synlig kolsyrning.

Arom: Halvstor doft. Apelsin och grapefrukt dominerar. Det finns en närvarande sötma i doften också, den kommer in bredvid citrustonerna. Sympatisk och inbjudande arom.

Smak: Medelstor smak. Aprikos, passionsfrukt och ljust bröd. Humlen är närvarande men tar absolut inte över från maltigheten. Beskan är alldeles perfekt stor i slutet av smaken. Lite eftersmak men inte alls

Munkänsla: Lätt kropp, narvarande men balanserad kolsyrning. Torr avslutning.

Tokgod: Jag gillar allt med denna öl. Lättdrucken och humlig, både i arom samt lagom mycket i beskan. Mycket apelsin och grape. En torr öl utan tendens till belgiska estrar eller annat "tjafs" och orenheter som jag inte uppskattar. Som jag nämnde tidigare är den sjukt lättdrucken. Mera "Gul Påsk" till folket!

Sigtuna Röd Påsk

Sigtuna Röd Påsk på RateBeer.

Mattias slog an tråden förra hösten med en svart oktoberfestöl. Nu fortsätter han med en röd påsköl. Kul tycker jag, samt att jag har ganska höga förväntningar, dels efter förra årets öl som var fantastisk, samt efter att ha läst vad andra tycker om den! Provning!

Utseende: Mörkt bärnsten åt röd, klar vätska. Mycket ljust brunt, halvhögt skum.

Arom: Lätt rökigt och kaffe. Mycket kolaknäckig kåda. Viss passionsfrukt.

Smak: Hyggligt stor smak. Mer passionsfrukt än i doften. Fortfarande lite lätt rökighet och trevlig sötma, åt karamellhållet. Grapefrukt och lite lakrits tycker jag känns närvarande.

Bra: En trevlig öl som balanserar upp kropp med humling för att sedan få till en markerad efterbeska. Eftersmaken är trevlig och ganska bestående. Bra mat till denna öl ska vara bastant och kryddad känner jag. Jag provade mina pannbiffar med denna öl, kombinationen var inte jättelyckad.

GP gav dem båda fyra fyrar.

Påskpannbiffar med svenska lökringar

Man tager sig lite ingredienser. Jag ger inga exakta värden och tider, gå lite på känsla.

minst en flaska Sigtuna Easter Ale
två gula lökar
500g nötfärs (eller annan god färs)
ströbröd
ett ägg
salt
peppar
fransk senap
råsocker
en massa potatis och lite olja

Först häller man upp ett glas öl till kocken. Detta är för att ögonmåttet och känslan ska fungera väl i matlagningen. Sedan blandar man strödbröd med lagom mycket öl i en bunke, jag saltar och pepprar och stjälper i en trevlig mängd senap och ägg också. Sedan vänta några minuter så att ströbrödet suger upp vätskan, sedan korrigera med mer öl till en "lagom" konsistens, lätt kladdig som trög våffelsmet kanske. Sedan i med köttfärsen och en finhackad gul lök och rör runt. Plocka ut en liten bit och mikra på högsta effekt och smaka av. Krydda efter behag, mer salt än du tror. Stek i stekpanna i äkta smör.

Till detta serverade jag stekt potatis. Tärna fast potatis och stoppa in i en varm ugnsfast lätt oljad form och kör i ugnen tills det får en fin färg. Rör om vid behov men var försiktig, annars blir det mos.

Svenska lökringar. Man tager sig en lök eller fler om man tycker det är gott. Skala och skär i skivor, så det blir runda ringar. Efter att pannbiffarna stekt klart lyfter du ut dem och stoppar i löken, tillsammans med det som är kvar i pannan. Då blir det godast. Efter att löken stekt ett tag häller du över lite (typ en matsked per liten lök) råsocker och steker klart så att den karamelliseras.

Servera på en tallrik med en fräsch sallad och dijonsenap till biffarna. Min fru tog lingonsylt, det går väl bra också men det är inte rätt. Till detta dricker du föreslagsvis Sigtuna Easter Ale, det är en klockren kombination. Någon torr IPA funkar säkert lika bra. Röd Påsk inte så bra faktiskt.

Daniel

4 kommentarer:

  1. Undrar om det finns infekterade flaskor av Easter Alen, min var knappt drickbar...

    SvaraRadera
  2. Jag gör liknande biffar ibland, men jag har aldrig haft öl i. Blir till att prova någon gång! Jag tycker det är fint att du inte anger måtten så noga, mindre receptslaveri och mer matlagningskänsla åt folket!

    Spännande också hur olika man kan uppleva aromer i öl. Jag hittade jättetydliga mangoaromer samt passionsfrukt. Det är ju lite det som är det fina med att prova nya öl, alla tycker olika och alla har rätt :)

    SvaraRadera
  3. Anonym: Öl är ju en levande produkt, det finns väl alltid en risk att få en taskig flaska, precis som risken att få en korkskadad vinflaska. Ta med flaskan (gärna med innehåll) tillbaks till bolaget så får du pengar tillbaka, eller ännu hellre en ny flaska.

    Du ska ju inte betala för en defekt produkt och så är det viktigt att låta bolaget samt bryggare veta att det har blivit fel.

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Kul, lagade också (lamm)färsbiffar med stekt potatis för några dagar sedan och drack just dessa båda öl till.
    Håller med om Easter Ale, inte alls dum! Röd Påsk kändes tämligen förvirrad.

    SvaraRadera