fredag, mars 12, 2010

En klockren kombination och en som funkar

Det var med Sierra Nevada Pale Ale det började. Både för mig och för många amerikanska hantverksbryggare. Jag drack den för första gången på Texas Longhorn i Göteborg. Egentligen var jag inte särskilt förtjust i öl på den tiden men ville prova något nytt. Jag tyckte att den var häftig men alldeles för besk. Känns konstigt så här i efterhand.

När det gäller de amerikanska hantverksbryggarna så är SN Pale Ale den klassiska versionen av en amerikansk pale ale, kryddad med den amerikanska cascade-humlen. I The Brewmaster's Table gissar Garett Oliver att den är USA:s mest kopierade öl. Inte konstigt alls. Det är tack vare den vi har alla härliga kaliforniska humledrycker.

Kombinationen öl och ost tycker jag är jättekul. Jag har fortfarande en lång bit kvar till att få någon bra känsla för vilka kombinationer som passar. Därför brukar jag alltid fråga folk med koll vad de rekommenderar. En kombination som brukar nämnas är just Sierra Nevada Pale Ale tillsammans med gruyere. På matmässan Passion för mat i Göteborg träffade jag Martin från Wicked Wine som stod i Linnégatans Ostaffärs monter. När han fick klart för sig att jag fortfarande inte testat kombinationen så propsade han på att jag skulle ta med mig en lagrad gruyere hem för att testa.


Kombinationen är verkligen klockren! Osten och ölen gifter sig, eller kramas som Garett Oliver skulle kalla det.




Osten blir krämigare och lyfter samtidigt fram de apelsinfruktiga smakerna ur ölen. SN Pale Ale har aldrig smakat så fruktigt och gott! Snacka om att blomstra. Alla borde verkligen testa den här kombinationen. Och utmana gärna vinnördar att hitta en bättre kombination.


Väl inne på smakkombinationer fortsatte jag med att testa Cantillon Kriek tillsammans med hjortronglass. Kombinationen var riktigt bra men nådde inte hela vägen fram. Syran och den efter två år fortfarande kvarvarande körsbärstonen passade väl ihop med hjortronsmaken från glassen. Glassen lyckades dock inte riktigt rå på den höga syran som är så härlig. Nästa gång ska jag testa med en något snällare kriek alternativt en fruktig Rodenbach Grand Cru.

3 kommentarer:

  1. Anders And tipsade mig om gruyere till humlade dubbel-IPA's och det blev verkligen fint det med. Har inte testat med snällare varianter av öl men det är säkert bra, kanske bättre till och med. Jag får testa någon gång.

    SvaraRadera
  2. På tal om kombinationer så har jag ikväll ätit Schmaskig chili och haft Dugges Spring Beer i glaset. Smarrig mat, bra öl+mat kombo och framförallt var det sjukt mättande. Jag har fortfarande rejäl paltkoma. Tack för det receptet :)

    SvaraRadera
  3. Kul att ni gillade receptet, båda två. Jag får se till att laga chilin igen snart. Den är ju så god.

    SvaraRadera