söndag, mars 14, 2010

Dugges Påsköl

På måndag är det återigen nyhetssläpp på Systembolaget. Några exklusiva tillfälliga nyheter dyker som vanligt upp på vinkällarbutikerna. Samtidigt släpps även årets påsköl.

Vad är en påsköl egentligen? Jag vet inte. Den ska väll funka till maten på påskbordet antar jag. Mycket ägg alltså.

En ännu mer intressant fråga tycker jag är hur öl blir till? Likt en maträtt eller en tavla handlar det om en kreativ process. Med Dugges Påslöl verkar det ha varit under något mindre vanliga former. När Systembolaget skulle ha in prover på påsköl hade Mikael nämligen inte bryggt någon. Han tog därför några öl han redan bryggt och blandade till ett påsköl - en Dugge Cuvée. Systembolaget uppskattade ölen och på måndag landar den i butik. Vilka öl som ingick i den ursprungliga blandningen har jag ingen aning om. De gissningarna jag och Daniel hade när vi träffade Dugge i onsdags var i alla fall helt fel.


Dugges Påsköl 6 %

Vid första sniffen tänker jag främst på färska humlekottar - grönt och lite kådigt. Det finns även halm och en liten chokladdoft. Allt bäddas in i en lätt citrusfruktighet.

I smaken återkommer den lätta nötiga chokladen tillsammans med torkad frukt. I eftersmaken kommer lite lakrits och en markerad medellätt beska.

Bättre: En riktigt stabil påsköl som utan tvekan kommer att passa väldigt bra på påskbordet, eller generellt till mat. Farligt drickvänlig.

GP tyckte den var bra, fem fyrar blev betyget!

2 kommentarer:

  1. Låter bra. Blev lite orolig då jag läst på diverse sajter att de fått defekta smakprov... hm.

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra..............påminner om celebration, så kanske den med antigen gustafs finger eller johannas bästa bitter. Jag röstar på gustafs. gott

    SvaraRadera