måndag, mars 22, 2010

Påsköl - Danmark och Nynäshamn

Jag plockade upp några påsköl jag tyckte såg roliga ut!

Fuglsang Easter Bird

Även känd som: Fuglsang Early Bird. Ölet på RateBeer. Jag tyckte den här ölen verkade rolig för den kom från ett bryggeri som heter nästan som Fuglesang. När jag tittade lite djupare än bara namnet fann jag lite potential. Någorlunda närproducerad öl, stilen amerikansk pale ale. Nyckelorden är Cascade och Simcoe. Visst är jag intresserad, jag vill ha ölen ännu mer! Riktigt vad som gör denna öl till påsköl kan jag inte riktigt beskriva, men heller inte vad som inte gör den till påsköl.

Utseende: Klar kopparfärgad vätska. Litet vitt skum. Någon enstaka bubbla är synlig.

Arom: Ganska liten doft. Smörkola, lätt söt. Metall och citrus, nästan äpple. Kul!

Smak: Smörkola, lätt av vitpeppar. Hyggligt stor humle gentemot vad jag förväntade mig.

Munkänsla: Initial beska som sjunker undan till lätt maltighet. Kolsyrningen är halvtät och lättsam. Kroppen är ganska lätt, humlen dominerar karaktären.

Bättre: En mycket trevlig och lättdrucken öl. Klarheten är slående, liksom det kritvita skummet. Riktigt inbjudande. När utseendet matchas av en härligt gräsig citrus amerikansk humlekaraktär som är grymt välbalanserad blir jag imponerad. Den här ska jag köpa några fler av och njuta av i solen ute i trädgården när snön smält undan.

Nästa öl jag provar kommer från Sveriges östkust.

Pumpvikens Påsköl

Här är ölen på RateBeer. På etiketten beskrivs att den bryggs med Maris Ottermalt och två sorters karamellmalt, samt kryddat men Fuggle, Challenger och East Kent Goldinghumle. Inte helt otippat blir stilen en brittisk typ: Strong Mild Ale.

Jag har traditionellt älskat tokhumlade grejer, men under vintern har jag fallit tillbaka till att föredra balans, vilket fick mig att tänka att jag kanske skulle uppskatta en trevlig påsköl i en traditionellt balanserad stil. Låt oss se!

Utseende: Bärnsten färg, nästan åt det röda hållet. Ganska litet beige/gult luftigt skum.

Arom: Ganska liten doft. Lätt syrlig doft, belgisk jästdoft, nejlika.

Smak: Smaken av nejlika återkommer från aromen och dominerar smaken.

Munkänsla: Hyggligt lätt kropp, torr avslutning med en trevlig avslutande beska efter en lite småsöt upplevelse. Kolsyran är tät men inte störande.

Köpvärd: Jag är inte jätteförtjust i vad jag uppfattar som den lite belgisk-estriga doften. Smaken blir lite ensidig av nejlika som jag heller inte äskar. Avslutningen är torr och fin med ett sympatiskt humlebett. Jag tror den funkar bra med maten som man äter till påsken, men för sig själv blir den lite tom och intetsägande, för min smak. Den är bryggd i stilen Strong Mild, så jag förväntar mig inte någon IPA/DIPA eller så, men i stilen tycker jag då att exempelvis Oceanbryggeriet Dark Mild är en mycket trevligare öl. Missförstå mig inte, Nynäshamns Ångbryggeri Pumpvikens Påsköl är absolut inte en dålig öl på något vis, jag väljer bara hellre en annan öl om jag kan.

GP gav dem båda fyra fyrar av fem möjliga.

Daniel

3 kommentarer:

  1. Det där belgisk-estriga tycker jag är alldeles för närvarande, och rent av dominant, även i t ex Landsort och Indianviken.

    SvaraRadera
  2. Hmm, nu gör du mig lite osäker här. Har provat ett antal av Fuglsangs produkter tidigare och de har alla legat i segmentet "vidrig" till "drickbar men menlös".

    Kanske finns det hopp trots allt. Får väl ploacka upp en flaska och ge dem en chans igen.

    SvaraRadera
  3. Jonas Danielsson8 april 2010 kl. 13:00

    Fuglsang har sen en tid tillbaks en ny bryggmästare Michael Jordan, (ja.. du läste rätt;)

    Jonas Danielsson

    SvaraRadera