tisdag, mars 02, 2010

Ocean Göteborgsporter - go promenadporter

Då var det dags för en favorit från göteborgska Oceanbryggeriet. Sedan något år tillbaks håller bryggare Bingebo en riktigt hög kvalitet på sina öl. Borta är den tidiga rökigheten som fanns i all öl.

När huvuddelen av de svenska mikrobryggarna drar åt det amerikanska hållet så håller Bingebo fast vid sina brittiska rötter. Det är inte tal om några citrusbomber. Istället är det malten som innehar huvudrollen.


Ocean Göteborgsporter 5 %

Det första jag tänker på i doften är kaffekarameller. Här finns även bitter choklad, rostade toner samt mörka bär.

Smaken är riktigt rund. Rostad malt inbäddad i choklad, kaffe och lite lakrits. På slutet kommer de röda bären tillbaks. Markerad medelstor beska. Munkänslan är medelstor.

Bättre: Första gången jag drack Göteborgsportern var jag inte överdrivet imponerad. Jag väntade mig en kraftig porter någon stans mellan Arbetarporter och Fullers London Porter. Istället fick jag en finstämd bärig silkeslen dryck. Med tiden har den däremot vuxit sig på mig. Allt mörkt måste inte vara alkoholtätt. Göteborgsportern är verkligen en klockren promenadporter!

1 kommentar:

  1. Drack den nyligen på cask, sjukt smakrik och ändå drickbar, nog min favorit ifrån Ocean.

    SvaraRadera