tisdag, mars 16, 2010

Mohawk Extra IPA - mums!

Då var det dags. Som världens första svenskspråkiga blogg ska Mohawk Extra IPA äntligen recenseras. Tyvärr blev vi med råge slagna av en britt. Typiskt. Som tur är var det av en riktigt duktig sådan med Sveriges enligt min uppfattning proffsigaste ölblogg - BeerSweden. Ni kan läsa vad han tyckte här. Darrens recension tillsammans med den första Mohawk, Rye IPA, gör mina förväntningar höga. Till skillnad från Rye IPA som är bryggd på Slottskällan så är det Sigtuna som står för bryggningen.

Ännu mer sugen blir jag när jag läser på etiketten. Bryggaren Stefan Gustavsson och Wicked Wine har uppenbarligen blivit humletokiga! Vanliga dödliga bryggare nöjer sig oftast med 3-4 humlesorter. I Extra IPA är det hela sju stycken: Amarillo, Cascade, Centennial, Chinhook, Columbus, Magnum och Simcoe. Och det är inte i några små mängder heller. Hela 16 gram humle har använts till varje liter öl, varav en tredjedel har tillsats i lagringstanken. Teoretiskt skulle det innebära 160 IBU (International Bittering Units). Huja! Då det i praktiken inte går att lösa upp så mycket alfasyra i öl så hamnar den egentligen på mellan 80 och 125 IBU. Som jämförelse bland öl de flesta känner till så ligger Budweiser på 12 IBU, Pripps Blå på 19 IBU, Sierra Nevada Pale Ale på 37 IBU och Sierra Nevada Torpedo Extra IPA på 65 IBU. Nu får det räcka med nörderi - vidare till ölen.

Mohawk Extra IPA - 7,5 %

Huja! Mängden humle är uppenbar i doften. Grapedoften kommer som ett knytnävsslag, fast på ett bra sätt. Allt eftersom ölen blir något varmare och näsan börjar vänja sig så kommer sötare citrusfrukter, sultanrussin och torkad frukt fram. Doften går i lager. Ena sekunden är det helt och hållet grape för att sedan gå över till apelsindränkta russin vidare till grankåda. Och så fortsätter det.

I munnen är det än en gång grapefrukten som står i frontlinjen. Beskan är stor och fruktig. Den rullar bak hela vägen in i gommen. På flanken understödjer både apelsin och lite torkad frukt. Precis som i doften måste sinnena vänja sig innan alla smakintrycken kan registreras. Därefter är det fullt ös. Hell on high heels!

Kroppen är medelfyllig. En livlig kolsyra lyfter smakerna förträffligt.

Tokgod: Jag gillar den här, starkt. Toppen att få in en så här bra IPA i ordinarie sortimentet. Att den dessutom är svensk borgar för att färskheten kommer att vara hög. Det är som Darren påpekar i sin recension: "If you think you can handle your hops then you're going to love this!"

Mohawk Extra IPA släpps på Systembolaget 24 mars för endast 36,10 kr som en del av den fasta lanseringen. Tillsammans med Mikkeller Jackie Brown och Dugges Lager Nr. 1 höjer den det ordinarie sortimentet ett par snäpp. I sommarsläppet 3 maj kommer ytterligare en Mohawk - Summer IPA. Hoppas att den håller för mina höga förväntningar. Annars får jag väll trösta mig med en bomber AleSmith IPA som släpps för ringa 99 kr.

9 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. dempa, jag gillar dina recensioner och vill gärna läsa vad du tycker om den också!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Kul att det kommer bra, humlig svensk IPA till ordinarie sortimentet! Förhoppningsvis blir det hög omsättning på den så att man kan hitta färsk IPA på hyllan.

    Drack Founders Centennial igår och den var buteljerad 5månader innan den började säljas vilket är ganska länge, den smakade dock riktigt bra ändå!

    SvaraRadera
  4. @dempa: Jag håller med Daniel, vore intressant att läsa vad du tycker.

    @Danne: Då kommer du att gilla Mohawk Extra. Den är mycket bättre än den lagrade Founders på bolaget.

    SvaraRadera
  5. Thanks for your kind words about my blog guys! I'm pretty excited that we seem to be getting the message out there about fantastic beers like this one.
    I think my tongue has recovered from the hop-shock now.....but only just!

    SvaraRadera
  6. ska alesmiths ipa släppas? det vore ju faktiskt helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  7. IPA är en ölstil som skapades för hållbarhet. Så varför vilja ha den färsk? Jag tror att Mohawk Extra IPA tom kan bli ännu bättre med lagringstid.

    SvaraRadera
  8. Visst skulle den klara av att ligga länge, en gång i tiden. Samtidigt var det färsk IPA som slog igenom i England och Europa efter att ett skepp med öl till Indien förlist i Irländska havet. Lasten bärgades och gjorde succé.

    Jag tror däremot inte att dagens IPA påminner särskilt mycket om 1700-1800-talets. Framförallt inte den amerikanska stilen, vilken Mohawk hör till. Amerikansk IPA ska drickas omgående. Gärna veckor snarare än månader efter bryggning. Varför kan man läsa mer om i Victors förträffliga inlägg om humle.

    SvaraRadera
  9. Jag instämmer med Carl, men vill göra ett tillägg. Ölet skulle absolut tekniskt klara av lagringen, och resultatet skulle bli ett annorlunda öl. Lite till inga härliga humlearomer, och obalanserad rå beska. Detta tilltalar inte mig, men smaken är som baken. Jag anser att bryggarens tanke är att ölet ska drickas färskt, och personligen tror jag den blir godast så.

    Daniel

    SvaraRadera