söndag, maj 10, 2009

Inget luktar så gott som ...

Inget luktar så gott som öl som jäser. Tycker jag. Vårt jästrum har fyllts av doften av mogna äpplen. Det är underbart. Kanske en funktion av förväntan? Jag vet vad det är som gör den lukten, jag kan inte vänta på att prova!

Jag har köpt mig en programvara idag, BeerAlchemy. Ett ypperligt program för att räkna på sin öl och göra små förändringar för att få ett bättre resultat. Jag betalade väl runt 300kr. Jag valde detta program för att det är bra och funkar på Mac. Finns gratissidor på nätet som jag använt (TastyBrew), men jag märkte att den är lite svag när det gäller Weyermanns maltsorter och beskan räknas lite olika. En bugg gjorde att jag skulle få ett IBU på över 1000 en gång jag provade. Strange.

Jag körde en skärmdump på datan från Red Tail Midsummer Ale:


1.063 var det faktiskt uppmätta OG, så den räknar inte fel på den punkten i alla fall. Färgen blir nog mer åt det röda hållet än på bilden, jag tycker den ser lite brun ut. Skitsamma, det är ju bara en beräkning.

Nu har ölen legat på jäsning i två dygn. Det har gått från ett konstant bubblande i röret till att det bubblar var tionde sekund. Spännande. När det slutat för jag över det till ett nytt kärl och ställer in i kylen någon vecka eller två för att få ölet att klarna ytterligare. Jag använde Protafloc vilket visade sig mycket effektivt när jag tittade på vörten i ett glas. Proteinet hade koagulerat väl. Sen är det bara att få det att falla till botten och sen tappa av ölet från toppen. Det tråkiga i historien är att kånka runt på 25kg i en hink till kylen i förrådet. Helst utan att skvimpa för mycket och därigenom råka syresätta ölet i onödan.

IBUn hamnade på ca 80, vilket kanske är ... lite ... eh, ja ... mycket? Kanske. Lite över programmets definition av en amerikansk IPA (max 70). Däremot är ju ganska mycket av humlen tillsatt som smak- och aromhumle så det kommer inte att bli så himla beskt utan mer aromatiskt. Gärna kryddigt och citrus. Det blir nog bra ska vi se.

Kan hända att den tar över lite för mycket av smaken från maten på midsommar dock. Sill och sånt. Eller så är den lite uppfriskande mellan olika feta sillinläggningar, lite som en sorbet eller något syrligt mellan rätterna då man bestämmer sig för att gå på sexrätters på Kock&Vin, La Cucina Italiana eller Wasa Allé. Trots att jag vet att det inte brukar vara en tokbra idé. Särskilt inte med fullt vinpaket till. Huga vad full jag blev.

Sen undrar jag hur det är med öl med alkoholhalt 2,8% eller lägre. Om jag brygger en öl med den alkoholhalten, får jag sedan sälja den till allmänheten? Om de köper eller inte är inte frågan, utan om jag får, rent lagligt.

Ska forska i detta. Om ni vet, svara gärna!

Tack för avbrottet, nu tillbaks till hushållssysslor.
Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar