fredag, maj 15, 2009

Bryggprojekt Dricku

Nu på söndag ska jag ge mig på något jag inte provat förut. Jag ska brygga en Gotlandsdrickuinspirerad öl. Jag tänker mig något mörkt, där lite färg och sötma kommer från mörk sirap. Det ska till lite ene också. Humlen ska knappt vara märkbar. Mycket rökmalt ska det vara.

Till receptet då. Jag får använda det jag har hemma. Jag har ingen rökmalt. Jag löser det genom att ABU-röka lite pale alemalt. Mycket hantverksmässigt. Sen har jag ingen Münchnermalt som tydligen är viktigt. Tar pale ale, melanoidmalt och Caraamber. Fuskar alltså. Jag brygger en hink, runt tre blåbackar färdigt (22,5L).

2kg pale alemalt, 2kg rökt pale alemalt, 400g ljus karamellmalt, 400g melanoidinmalt, 300g caraamber, 750g baksirap och 250g mörk sirap i koket.

Jag stegmäskar med syrarast, proteinrast, beta- och alfaamylaseraster, för att mäska ut vid 77°C.

Bitterhumlar med 20g Saaz och smakhumlar med 36g Saaz. Slänger in en i koket eller mer traditionellt under lakningen. Har inte bestämt än.

Tanken är att få ett OG runt 1.052 som jästen SafAle s-04 ska jäsa ner till FG 1.009 enligt mitt kära program BeerAlchemy. Jag tycker det låter lite mycket, gissar att FG blir lite högre. Kanske OG också då programmet inte kan räkna med enen. Blir intressant att se!

Tanken är att primärjäsa en vecka, låta klarna runt fyra veckor, buteljera och servera fyra veckor senare. Jag vet inte om dricku ska vara hårt, lite eller inte kolsyrat. Jag vet heller inte vad jag vill göra. Jag har lite tid att tänka.


13,5 IBU, 5,7% (vol) och 46,4 EBC. Låter som en kul variant av dricku! Någon som kan detta bättre som har synpunkter? Jag frågar på något bryggarforum också för säkerhets skull. Denna bild visar också varför jag är tveksam till det låga FG, den räknar med att jästen ska jäsa ut till 82,7% medan det vanliga är runt 70% med den jästen. Kanske en funktion av jag använder sirap?

Frågvis och nyfiken!

Daniel

1 kommentar:

  1. Hej Daniel

    Attenuation är en funktion av sammansättningen jäsbara sockerarter, och jästtypen. Det är rimligt att ditt låga FG beror sirapen. 1kg sirap är ett ganska stort bidrag, och det jäser väldigt lätt ut.

    SvaraRadera