lördag, juni 05, 2010

Lite tankar över en Inwit

Det har varit tämligen tyst från oss på Schnille sedan i julas. Särskilt i förhållande till syndafloden av inlägg under förra året. Daniel har väll skrivit något varje vecka. Jag har skrivit mindre än så. För honom beror det på jobb och barn. Själv har jag för första gången på fyra års universitetsstudier faktiskt lagt ner en hel del tid på mina studier då min (första) kandidatuppsats skulle färdigställas. Nu är den inskickad och går upp för bedömning på måndag. Förhoppningsvis innebär det att jag kommer att ha tid och lust att öka inläggsskrivandet, åtminstone så att det kommer ett par inlägg varje vecka. Nu vidare till ölen.

Igår satt jag på balkongen i den varma solen. Värmen uppmuntrade till en svalkande öl. Oppigårds Inwit som stod i ölkällaren kändes som en bra törstsläckare. Inwit är bryggd på förträffliga Oppigårds enligt receptet med vilket Peter Högström vann hembryggar-SM 2009.

Förväntningarna var inte särskilt höga. Under början av mitt öldrickande stod olika veteöl visserligen högt upp bland favorittyperna. De senaste åren har jag dock tappat intresset för olika veteöl allt mer. De recensionerna jag läst på Ratebeer och hos andra bloggare har heller inte varit översvallande positiva. Det är dock kul att testa och helt klart värt att stötta traditionen att låta hembryggarvinnaren brygga sitt öl på ett riktigt bryggeri.


Oppigårds Inwit

Doften inleder med lena vetetoner, följt av angenäma citrusfrukter. Syrliga apelsiner och lite mandarin. Bakom lurar lite örter, koriander och en nypa skumbanan.

Smaken är mycket fruktigare än vad jag hade väntat mig. Det är fruktkola, päronsoda och mango inbäddat i en lätt veteton. Kryddorna finns med men tar inte för stor plats. En fin syra i slutet läskar väl. Nästan ingen beska.

Bättre: Ja, det här var klart över förväntningarna. Min flaska innehöll inga av de jordiga eller unkna tonerna som vissa andra verkar ha hittat. Istället var det en ren och fruktig öl som svalkar rejält. Blir nog till att köpa ett par flaskor till för att avnjuta ute i sommarsolen.

Förövrigt var det slut överallt när jag försökte få tag på en av sommarens absoluta favoriter på bolaget, Oppigårds Summer Twist. Verkar inte bara vara i Göteborg som hyllorna gapar tomma. Torkan ser ut att råda i hela riket. Även på depån verkar det vara tomt. Enligt personalen i Nordstan såg det dock ut som om flera butiker beställt påfyllning. Hoppas att de gjort det med vissheten om att mer är på väg. För Summer Twist har jag absolut inte fått nog av för i sommar.

Får nog bli en ny beställning av Dales Pale Ale och Gordon för att säkerställa lättransporterad sommaröl i kylskåpet. Hör av er om någon av er göteborgare är intresserade till min mail.

4 kommentarer:

  1. Enligt Systembolagets kundtjänst ska en ny laddning av Oppigårds Summer Twist komma vecka 25. Vi får väl se om Björn hinner med...

    SvaraRadera
  2. Kan säga att InWit var godare från flaska än från fat faktiskt. Iaf där jag druckit den. Nu hoppas vi bara att vår ForbiddIn Wit blir minst lika bra :)

    SvaraRadera
  3. Gött att ni är tillbaka ;)

    SvaraRadera