fredag, juni 11, 2010

BrewDog Hardcore IPA vs Prototype 27

Nya Hardcore IPA har jag sett fram mot. Amerikansk humle med amerikansk humle och amerikansk humle. Sedan torrhumlad med meeeer amerikansk humle! Kolla in.

BrewDog Hardcore IIPA v2 [RB]


Utseende: Helt klar, ljus bärnstenfärgad vätska. Skummet är generöst och offwhite, men lägger sig snabbt. Ingen synlig kolsyrning i vätskan.

Arom: Stor arom. Tvål, grapeskal, citrus. Lite jordig ton får jag in också tillsammans med lite sötma. Aromen är riktigt inbjudande och påminner smått om den Mikkeller Chinook Single Hop IPA [RBjag provade på Red Lion igår.

Smak: Mycket stor smak. Först bombarderas gommen av beska, bara beska, sen kommer det lite smaker. Inte helt oväntat citrus och grapefrukt men också en sötaktig karamellsmak som gör sig väl bredvid den tunga beskan.

Munkänsla: Som jag nämnt är beskan stor. Kroppen tar en lysande enorm plats bredvid samtidigt som kolsyran lyfter upp allting. Alkoholtonen är svag men närvarande, tillsammans med härliga humletoner som närmast påminner om att suga på kottarna!

Tokgod: Denna öl är underbar tycker jag. Den har stor beska och stor arom, stor kropp, mycket av allt, men i rätt proportioner. Jag är riktigt ledsen att tre av mina sex flaskor offrades till glaskrossguden (eller är det en gudinna?) Ölen är riktigt färsk, bäst före 26/5-2011 och då inbillar jag mig att de satt ett år, inte typ 13-15 månader som hållbarhetstid.


Det som gör denna öl så god, volymen av överdrift tillsammans med balansen kan också bli en svaghet om man väljer att spara ölen eller lyckas få en lite för gammal flaska. För vi som gillar humle får vara försiktiga när vi köper humlestinna öl som denna. Aromen försvinner alldeles för fort och kvar blir en söt och besk tråkig bärs.




Nu till den spännande kombinationen IIPA, Islayfat och hallon! En av 175 producerade flaskor. Läs mer och kolla roliga bilder på BrewDogs hemsida! [Länk]

BrewDog Prototype 27 [RB]


De planerade att tappa 150 flaskor men lyckades få till 175. Ölen tog slut hyggligt omgående, men jag fick tag på några stycken. I skrivande stund finns inga recensioner på RateBeer, några enstaka bloggare har skrivit om den. En vit simpel skrivaretikett har prytts med orden "PROTOTYPE 27" med en spritpenna. Vad får vi då?

Utseende: Rosafärgad klar vätska. Skummet är offwhite och lite mindre än kollegan ovan.

Arom: Medelstor arom. Tapetklister, godis, rök, lätt kemiskt. Humlearomerna som är lättflyktiga känner jag inte något av, vilket är vad jag räknade med, och märkte när jag provade Mikkeller 1000IBU Barrel Aged.

Smak: Oj. Konstigt. Stor smak. Tjärig, rökig, stor beska och godis. Mycket skumt faktiskt. I slutet av smaken får jag  in mycket strävhet. Ingen alkoholsmak alls. Frukten och tjäran är genomgående i smaken, från början till slut.

Munkänsla: Kroppen känns mycket mindre än kollegan Hardcore, sötman, lite syrlighet och kolsyran spelar en stor roll i BrewDog Prototype 27. Det underliggande beskan är kvar och jag tycker att fatlagringen har gett en astringens, lite tanninliknande i det sista smaken.

Min fru dömde bort den omgående, och jag förstår varför. Hon fick resten av min Hardcore som byte. Jag kan inte bestämma mig. Det är knasig, men jag vet inte om jag ska gilla den eller inte. Jag hade ju svårt för suröl i början också, det kanske är något jag måste vänja smaklökarna vid innan jag kan bestämma mig.

Som jag förväntade mig är humlearomerna nästan helt borta och ersatta av fataromen. Fatlagringen har verkligen lämnat karaktär. Det är inte bara lite träflis som den legat med. De har verkligen inte fegat med fatet.

För att illustrera färgen lite bättre gjorde jag något jag hatar, använde kamerans inbyggda blixt för att producera bilden till höge

Bättre: Ölen är vacker, den är oväntad. Den gör konstiga saker med mig. Det känns som jag sitter med en blandning av fruktöl, dubbel-IPA och whisky. Det är en bra blandning. Som jag trodde så måste jag vänja mig vid smakerna och kombinationen. Jag älskar hallon, jag älskar humle och jag gillar whisky. Jag vill alltid bli överraskad.

Det finns alltid ett problem med att sätta betyg på öl. Nu när jag sätter ett lägre betyg på en behandlad öl än originalet kan man lätt tolka det om att Hardcore är bättre än Prototype 27. Så enkelt tycker jag inte att det är. De är båda bra och borde finnas och provas på egna meriter. Prototype 27 är en grymt bra fruktig öl, men jag gillar Cantillons fruktiga öl bättre än denna.

Daniel @SchnilleDaniel

1 kommentar:

  1. Roligt att du också diggar nya HC-IPA'n, mina Londonpolare hyllar den i skyarna. Jag får nog testa den i slutet på juni.

    Hallon-IPA'n låter.. intressant med!

    SvaraRadera