måndag, juni 21, 2010

This is Bat Country!

Imorgon är det äntligen dags igen. Bryggning. Jag satt och kollade på Fear and Loathing in Las Vegas när jag komponerade receptet så ölen får heta min favoritreplik.

This is Bat Country!


Almost American Pale Ale. We have 6,666kg of Pale Ale malt, three grams of Green Bullet FWH, five grams of Centennial for sixty minutes, ten grams of Centennial and five grams of Challenger for thirty five minutes, twenty grams of Centennial and twenty grams of Simcoe for ten minutes and twenty five grams of Amarillo at turn off. Not that I need all that for the beer, but once you get locked into a serious hop collection, the tendency is to push it as far as you can.

The only thing that really worries me is the dry hopping. There is nothing in the world more helpless and irresponsible and depraved than a man in the depths of a dry hopping binge, and I know we'll get into that rotten stuff pretty soon.

Jag hoppas på att få till en hyggligt torr öl med US-05 och hyggligt sval jäsning och ganska mycket torrhumling.

Målsiffror:

OG 1.059, FG 1.014, ABV 6,0%, 33 IBU, 13 EBC

Vad tror ni? Blir det bra?

Daniel @SchnilleDaniel

8 kommentarer:

  1. Jag kan för lite (inget) om bryggning för att kommentera den delen, men jag älskar namnet :)

    SvaraRadera
  2. Att bara köra 2-row är inte det helt vanligaste men t.ex. High Tide från Port Brewing är en öl som kommer undan med det. Det kommer bli en klart dominerande humleprofil :)
    Hur många liter siktas på? 20-25? Tänk på att torrhumling minskar slutvolymen rejält.

    SvaraRadera
  3. Siktar på att köra ca 26L i primärjäsning, 24L i sekundär med torrhumling och få ca 18-20L färdig öl. Det var vad jag fick ut när jag bryggde en klon på Beer Here Lupulus Pale Ale och där var det gott om torrhumling.

    Du har nog rätt om att bara köra Pale Ale malt. Får snickra in lite ljus karamellmalt och kanske lite vetemalt, det brukar jag gilla att ha i. Blir ju schysst att ha lite kropp att balansera upp humlingen med.

    Visserligen var jag sugen på att göra en obalanserad öl, just som filmen visar en ganska obalanserad användning av droger, men när jag tänker efter kan humlingen bäras upp lite mer av en större kropp också.

    Tack för rådet Martin.

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Låter gott! Älskar filmen.
    "There's something wrong with me! You drive!"

    SvaraRadera
  5. Testar 6,111 kg Pale Ale, 0,444kg ljus karamell och 0,111 vetemalt.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. dempa: Ja, den är fantastisk.

    One of the things you learn from years of dealing with drug people, is that you can turn your back on a person, but never turn your back on a drug. Especially when it's waving a razor-sharp hunting knife in your eye.

    Daniel

    SvaraRadera
  7. En öl inspirerad av Fear and loathing... kan inte bli annat än perfekt

    SvaraRadera
  8. Påminner om min "High Violet" som jag gjorde för någon månad sedan och som blev väldigt bra:

    OG 1,055
    FG 1,011
    6.2%
    32,2 IBU
    17,4 EBC

    Senhumlade med Citra och Cascade. En sån sort bör dock drickas inom några månader, tycker redan 1,5 månad sedan flasktappning att den har tappat smak.

    SvaraRadera