onsdag, juni 23, 2010

Bryggdag - This Is Bat Country

Igår var det bryggning. Jag tänkte till en början brygga på bara Pale Ale malt, men Mikael föreslog i kommentarerna att jag slängde i lite annat också. Det gjorde jag, för det verkade smart.

6,111kg Pale Alemalt
0,444kg Crystal Malt
0,111kg Vetemalt

Jag tog och krossade allt, det var inte så roligt alls, men lite träning blev det i alla fall. Jag körde enstegsmäskning, en timme, vid 66°C och sedan lakning med 77°C vatten. Kastrullen blev i princip full med vört, så då var det bara att slänga in tre gram Green Bullet och dra på värmen. Det tar någon timme att koka upp så det är ingen idé att tjuvhålla på det.

Massor av proteinskum har jag att plocka bort under uppkokningen, sen blir det ett fint rullande kok. I med fem gram Challenger och så startar nedräkningen till när vörten är klar. Jag hade under uppkoket vägt upp och ställt humlen i olika skålar, precis som tv-kockarna gör. Mucho professional.

5g Challenger 60 min
5g Challenger 35 min
10g Centennial 35 min
20g Centennial 10 min
16g Simcoe 10 min
35g Amarillo 0 min

Med 35 minuter kvar slänger jag i 10g Centennial och fem gram Challenger. Jag börjar böka lite med att sterilisera jäskärl och försöker få ordning på plattvärmeväxlaren och alla slangar till den. Med 10 min kvar av koket slänger jag i 20g Centennial och 16g (allt jag hade kvar) Simcoe. Jag är helt blöt eftersom jag lyckades få för mycket tryck i slangen. När koket är klart slänger jag i det sista av min Amarillohumle, 35g.

Nu till det delikata att kyla. Jag försökte en gång att bara "hävra" upp vörten direkt till kylaren vilket gjorde att den satte igen efter två liter vört. Dålig idé. Nu fiskade jag upp det mesta av humlen med en sil och förde över den heta vörten till mitt mäskkärl, med Bazookafilter i botten. Rengjort så klart.

När allt var över ställde jag hinken högt, plattvärmeväxlare på diskbänken och jäshink på golvet. På med vatten och hoppas det funkar!

Tada! Det funkade! Ungefär 20-gradig vört åker ner i jäskärlet. Så också en påse torrjäst, SafAle US-05.

Jag mätte OG till 1.059, precis vad jag siktade på. Trevligt. Inte så mycket i volym som jag tänkte mig, bara typ 20L. Jag är nöjd ändå, jag ska nu fundera på hur mycket jag ska torrhumla.

Jag ville ju göra en liknelse till filmen Fear and Loathing in Las Vegas, där torrhumlingen är:

The only thing that really worries me is the dry hopping. There is nothing in the world more helpless and irresponsible and depraved than a man in the depths of a dry hopping binge, and I know we'll get into that rotten stuff pretty soon.




Mycket torrhumling med andra ord. Har ni några förslag på humletyper? Jag har gott om Centennial och Challenger, men det är kanske inte de roligaste typerna att använda. Jag tänker mig obscena mängder Amarillo, det vore kul.

Jag kör torrhumlingen efter primärjäsningen. Jag brukar ställa hinken kallt (0-2°C) några dagar för klarningens skull. Då åker humlen i också.

Daniel @SchnilleDaniel


3 kommentarer:

  1. Torrhumlade 22 liter av min Single Hoppy IPA med 70 gram Amarillo och den har varit väldigt uppskattad. Doftar allt mellan citrus, persika och passion plus en hel del andra saker.

    /cAEsAr

    SvaraRadera
  2. Hur funkar det med en värmeväxlare? Tar det lång tid och hur är vattenförbrukningen. Jag har långtgående planer på att fixa bryggverksamhet i sommarstugans källare och vill hålla nere på totala vattenförbrukningen. Har tankarna på ett slutet kylvattensystem som körs via värmeväxlare.

    SvaraRadera
  3. Martin! För mig tar det ca 5 minuter, kanske lite mer. Jag kollade häromdagen och min kran häller 0,25L/sek. Vattenförbrukningen för att kyla vörten blir då strax över 75L.

    Mitt vatten är nu på sommaren ca 10°C, så förbrukningen blir lägre på vintern då vattnet är kallare, runt 3°C.

    Tekniken är så att man skickar kallt vatten på ena sidan plattorna och den varma vörten på den andra. Det kalla vattnet kyler vörten. Ut kommer varmt vatten och kall vört.

    Daniel

    SvaraRadera