måndag, juni 14, 2010

Stora öl i små flaskor - Dragets Kanal

På krogen beställer jag nästan alltid öl i galopp, det vill säga ett litet glas. Då kan man dricka fler öl, till en viss gräns, utan att bli så berusad. Även hemma föredrar jag detsamma. Bombers (65 cl-flaskor) och uppåt öppnar jag näst intill alltid tillsammans med någon annan. När jag inte har någon ölintresserad vän hemma är det därmed toppen att bra öl även släpps på liten flaska.

Ytterligare en positiv anledning med småflaskor är att det inte bli så dyrt per flaska. Detta medför en lättnad i den egna plånboken. Vad som kanske är ännu viktigare är att det sänker inträdesbarriären för nyfikna människor att testa ny öl. Jag hör ofta vid Systembolagets ölhyllor hur det resoneras kring vad som ska inhandlas. Många är nyfikna men har en gräns kring 30 kr per flaska. Jag brukar uppmuntra folk som står och väger. Förhoppningsvis blir de inte besvikna. Att det då inte är för dyrt att testa något nytt underlättar.

I oktober kommer två riktigt fina småflaskor in i det fasta sortimentet: Great Divide Yeti Imperial Stout och Cantillon Kriek. Innan dess kommer både Sierra Nevada Bigfoot och North Coast Old Stock Ale i augusti.

Ett svenskt mikrobryggeri som har förstått fördelen med stora öl i små flaskor är Nynäshamns Ångbryggeri. I våras kom Bötet Barley Wine. Förra släppet bjöd de på DIPAn Dragets Kanal. Båda är tappade på 25 cl flaskor.


Dragets Kanal

Arom: Här var det fullt med jänkarhumle. Doften är ganska snyggt uppbyggd. Amarillohumlen står för en stabil försvarslinje med russin och aprikos. Cascadehumlen anfaller med pigga grapetoner och apelsin. Ovanligt humlestinnt för Nynäshamn. Det lovar väl.

Smak: I munnen handlar det främst om en mjuk beska, vilken dröjer sig kvar länge. Det är maltigare än i doften med mörkt bröd och lite sirap. Här finns även aprikos, citrusfrukter och gräs.

Munkänsla: Medel till medelstor munkänsla. Små livliga bubblor.

Bra: En stabil öl men inte riktigt vad jag hade väntat mig från en DIPA. Humlen känns lite väl tämjd, främst i smaken. Även munkänslan borde ha fått lite mer plats.



1 kommentar:

  1. Jag tycker att Dragets Kanal var lite för torr. Jag tror jag gillar mina DIPA lite mindre attenuerade, annars var den schysst.

    Daniel

    SvaraRadera