torsdag, december 09, 2010

Amylase Vinterölsträff

Här på Sveriges Framsida finns en förnämlig förening för framställandet av fantastiska förfriskningar som förvaras i flaska och i fat.

Three Brewers Ale: tydlig vinteretikett
Amatörbryggarföreningen Amylase arrangerar två träffar per år, en sommar- och en vinterölsträff. I helgen besökte jag vinterölsträffen och hade chansen att prova 22 sympatiska hembrygder. Vinteröl är för detta evenemang ett öppet begrepp. Så länge bryggaren kan ange någon (någorlunda sund) förklaring till varför deras öl är en vinteröl så går det bra.




En julig bryggare.
Jag har träffat ett flertal hembryggare under tiden jag blivit allt mer intresserad av öl och bryggning. De är ett trevligt gäng som gärna hjälper till när jag har dumma frågor och kommer med massor av råd och inte minst konstruktiv kritik till mina brygder. Det jag sett och hört av Amylase förkroppsligar denna anda, att hjälpas åt för att gemensamt bli bättre.

Hälla ut hör till.

Detta är första gången jag besöker ett hembrygdsevenemang. Jag vet, jag skäms. Det som slår mig är hur intimt, genuint och trevligt det är i lokalen. Inte alls några uppbyggda montrar, skylar, kylar, kranar och prislistor som på de kommersiella ölmässorna, som jag börjat tröttna på. Här ställer bryggarna själva fram sin utrustning, tillsammans med oftast kompletta recept och snackar gärna lite strunt med dig över ölen de bryggt och du provar. Fantastiskt.

Jag är van att hälla ut mycket mer öl än jag dricker, särskilt när jag provar på mässor och recenserar öl jag inte är så förtjust i. Detta är ju definitivt inte normen i vårt samhälle, men på detta evenemang var fokus på att prova alla 22 öl och försöka lista ut vilket som var favoriten. Då kan man inte dricka mycket. Överallt fanns således hinkar att hälla ölen i när man provat sin slatt, och tillbringare med vatten för att skölja ur glaset innan nästa öl provades.

Av de 22 anmälda brygderna hittade jag några favoriter och kunde ganska enkelt plocka fram mina tre favoriter. De var, i ordning

Rågstout

av Janne "gnoff" Berglund och Jens Nielsen. En rågstout på 5,6% Jag tyckte detta var en fantastiskt välbryggd stout med stor chokladkaraktär, len kropp och en perfekt avvägd humling.

100% Brett 2010

av Calle Tiger. Som den låter så är det en suröl på 6% Jag tyckte den hade en mysig och hyggligt stor syra, en len kropp och ett tydligt humlebett.

Mistel X-mas

av Sven Nilsson, Johan Häggström och Conny Jonsson. En "Dark Real Ale" på 4.8% som serverades på cask, mycket roligt initiativ. Denna tyckte jag var lättdrucken med en lätt sötma, halvstor beska och en tydlig ton av apelsin och grape.

Hur gick det sen? Ja, inte som jag röstade i alla fall. [Resultatlista Amylase Vinterölsträff 2010] Rågstouten tog tredje plats, Mistel femte plats och 100% Brett sjuttonde plats. Oförtjänt dåligt tycker jag, men det kan ha varit den svaga kopplingen till vinter som gjorde det, eller att publiken inte uppskattade brettad öl.

Jag hade mycket trevligt och kommer definitivt att gå på sommarölsträffen om jag inte har annat för mig då. Jag vet att Tobias på Chubbs Nanobryggeri var där och provade, var ni några fler där? Vad röstade ni på?

Daniel

1 kommentar:

  1. har väl varit på 4-5 amylaseträffar i rad, men missade tyvärr denna. brukar alltid vara trevliga tillställningar.

    SvaraRadera