lördag, juli 03, 2010

Grillning med Hoptilicus

Under midsommarhelgen var Daniel i Skåne. Självklart tog han sig över sundet för att inhandla öl på Ølbutikken. Med sig hem hade han bland annat Beer Here Hoptilicus. Ölen hör enligt Ratebeer till den allomfattande kategorin American Strong Ale. Kategorin är för mig lite diffus men innefattar både smak- och alkoholstarka öl med generösa mängder humle. I vart fall brukar bryggeriet Beer Here vara roligt. Det drivs av Christian Skovdal Andersen som tidigare var bryggmästare på Ølfabrikken innan det blev uppköpt. I Beer Here har han skapat ett jättekul experimenterande bryggeri.

Beer Here Hoptilicus 9%

Doft: Doften skvallrar om generösa givor av malt och humle. Rågbröd, sirap och grankottar. En del alkoholtoner sipprar fram.

Smak: I smaken är tyvärr alkoholen allt för tydlig. Visst finns det malt och humle. Tyvärr har jag svårt att koncentrera mig på annat än alkoholen.

Inget särskilt: Nej, ingen intressant recension, men ingen intressant öl heller. Ser att Ratebeer klassar den tämligen högt med 3,6 i snittbetyg. Så smaken är som vanligt personlig. Men det var inget för mig. Tappa dock inte tron på Beer Here, för Christian brukar annars vara på topp.


På måndag blir det däremot roligare. Då uppdaterar jag listan över årets kommande ölnyheter. Bland annat utlovas fler spontanjästa öl, ytterligare roliga jänkaröl samt årets julöl. Vi ses då!

8 kommentarer:

  1. Sweeet potatoes!

    Ser duktigt fram emot måndagens inlägg...

    SvaraRadera
  2. Nice! Blir kul att se vad jag "missat" i ölnyhetsväg! :)

    Vahetere.. jag ska åka och betala deposit på Gordon o Ten Fidy i veckan, så när de kommit kanske vi kan göra bytet med Cantillonen? ;)

    SvaraRadera
  3. looking forward too the monday news

    SvaraRadera
  4. //Nisse666

    Ps. brukar inte Dempa ha örnkoll på SB?

    SvaraRadera
  5. Nisse: jag släppte en rejäl lista den första juni: http://dempabeer.blogspot.com/2010/06/cantillon-kriek-till-ordinarie.html

    men det blir alltid saker som läggs till i senare lägen, och jag orkar inte terrorisera mina källor på SB hela tiden så det är helt okej om Carl putsar till listan :)

    SvaraRadera
  6. Orkar du verkligen dricka en hel låda Ten Fidy Demp?

    (lite sugen :p )

    SvaraRadera
  7. @dempa: Det låter toppen. Finns ett stort hål i mitt kylskåp där Gordon och Ten Fidy hör hemma.

    @nisse och dempa: Visst brukar dempa vara tidig med nyheter. En hel del av det som kommer imorn fanns med hos dempa i juni. För den som håller räkningen fanns visserligen en hel del med redan i min februari- och apriluppdatering.

    SvaraRadera
  8. mmm Avery New World Porter vill man ju inte missa och inte heller Sierra Nevada Southern Hemisphere Harvest... Nu köper ni inte upp allt när jag är på semester! Appropå var importerna ni Cantillon's ifrån- Någon bra webshop som kan rekomenderas?

    //666

    SvaraRadera