onsdag, mars 30, 2011

Oppigårds Spring Ale 2011

Ni har väl inte missat de goda nyheterna, att Oppigårds Amarillo kvalat in på Systembolagets ordinarie sortiment (modul T9). När de hunnit brygga tillräckligt kan butikerna välja att ta in den! Gôtt mos säger jag, även om det dröjer minst till juni. Det blir lätt en av sommarens stammisar i ölkylen.


Oppigårds gör inte något riktigt dåligt. Därför är förväntningarna höga när jag plockar upp en flaska Oppigårds Spring. Här kommer det inte att handla om huruvida ölen är bra eller inte, utan huruvida jag gillar hur den smakar.

Denna öl är ett nytt recept jämfört med äldre Oppigårds Spring Ale. Den är bara humlad med Chinook! Kaxigt. Ett annat intressant faktum är att det inte står så mycket om "Single Hop" på flaskan, trots att det är det senaste häftigaste sättet att kränga bärs.

Förlåt om jag verkar bitter, men jag känner att det inte går att vända sig om utan att se en Single Hop ditten eller single hop datten. Skoj, men det börjar kännas tjatigt. Ta det inte för allvarligt dock, jag är en ölnörd. Det går inte att göra oss nöjda i mer än någon minut i taget. Alltid är det något som är fel. Suck.

Nu när våren börjar visa sig på Sveriges framsida är det väl passande att prata om en våröl från inte jättelångt härifrån?

Oppigårds Spring Ale 2011 [RB]

Utseende: Gyllengul, klar vätska med ett lågt vitt skum. Små synliga bubblor.

Arom: Medelstor metallisk doft. Tropiska frukter. Persika, pomerans, torkade ekologiska aprikoser och färska granskott.

Smak: Påtagligt frisk smak med mycket tropisk frukt. En del metall i smaken. Aprikoser, persika och lite syrlig äppelmust. Avslutas med en trevlig granbeska.

Munkänsla: Sträv beska. Märkbar kolsyra. Torrt avslut. Slank kropp.

Bra: Stabil öl. Inte jättespännande. Tror däremot att den kommer att passa helt perfekt nu när värmen kryper fram på altanen. Läskande och trevligt. En riktig våröl.

Synd att jag inte har en flaska kvar nu. Jag skulle vilja sätta mig på altanen. Det är väl 10°C, men solen värmer på ganska bra.

[DN]

Daniel

3 kommentarer:

  1. Tycker de är synd att de inte gav den en rejälare maltprofil, kan tycka att den blir lite enkelsidig. En bra öl men med lite mer maltsötma hade den varit underbar i min bok.

    SvaraRadera
  2. Ja jösses, men tänk om den fanns på burk!

    SvaraRadera
  3. Öl på burk? Hädelse!

    SvaraRadera