torsdag, mars 31, 2011

Flying Dog Gonzo Imperial Porter [VIDEO]

I traditionsenligt vårväder (kallt och regn) tog vi oss ut i skog och mark. Vi trotsade vädrets makter för att dricka bärs. Naturligtvis, annars hade vi väl aldrig tagit oss utomhus.

Inte vilken bärs som helst, utan ölen som kommer till Systembolagets ordinarie sortiment imorgon, 1 april 2011, och ölen som öppnade ölvärlden för oss.

English Subs? We has them!

Flying Dog Gonzo Imperial Porter [RB]

Bättre: En härlig ton av läder, choklad, trevlig beska och lätt restsötma som skapar en sympatisk instegsöl. Det är mycket troligt just denna öl som påbörjade vår oändliga resa mot att hitta den godaste ölen.



Vad tycker ni om denna öl? Bra eller anus? Vilka matkombinationer kommer ni på, utöver det hyggligt lätta "grillat"?

Eftersom denna öl bär med sig en del minnen för mig gjorde jag en tidigare film där jag bara tjôtar loss:



Daniel

16 kommentarer:

  1. En av de bättre från Flying Dog..och 30 spänn på sys är ett riktigt schyst pris

    /Christian

    SvaraRadera
  2. de sista 2 sekunderna var något av det värsta jag sett!

    SvaraRadera
  3. dempa:

    Jaså? Inte 03:05 -> 03:07? Det trodde jag skulle avskräcka många.

    Det kanske är den självklara kopplingen till Fear and Loathing in Las Vegas som gör att du gillar den delen? Kanske kopplingen till Scary Movies förebild som gör att du inte gillar de sista två sekunderna?

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Snygg produktion!
    Och tung öl också. Men Wild Dog:en är ännu vassare.

    SvaraRadera
  5. Parallellprovar (något orättvist) Gonzo och Yeti i detta nu. Stor fördel Yeti i utseende, stor fördel Gonzo i doft och stor fördel Yeti i smak. Men så är det inte precis samma typ av öl heller. Intressant ändå, men gällande Gonzo är det ju fräschare humle som gör det. Gott oavsett!

    SvaraRadera
  6. Jag parallellprovar Nils Oscar Hop Yard IPA, Sierra Nevada Pale Ale och Hoegarden Rosée. Gissa vilken som hamnade i vasken.

    Daniel

    SvaraRadera
  7. Fnaskgården är min gissning på vasköl.

    SvaraRadera
  8. Det där ser misstänkt ut som skogen/träsket jag genade genom på senaste joggingturen. Synd att det inte var en gissa platsen tävling :)

    Så till min fråga, vad är det för glas ni använder? Ser tjusiga ut

    SvaraRadera
  9. Bazinga: Om du gissar platsen rätt kan du få äran!

    I denna film använder vi ISO-glas 21,5cl från Arcoroc som används mycket vid vinprovningar. Vi köpte dem när vi läste vinkunskap vid Restauranghögskolan i Grythyttan.

    Jag älskar dessa glas för att de är lagom stora (små), bildar ett vackert skum, fångar aromen mycket väl samt inte minst går i diskmaskinen!

    Daniel

    SvaraRadera
  10. Min gissning är vid Slottsbergs mosse

    SvaraRadera
  11. Bazinga: Jag förstår dig, men om du kollar vid 2.19 -> 2.22 ser du något man inte ofta ser vid Slottsbergs Mosse.

    Vi brukar ofta promenera och ibland grilla vid Slottsbergs Mosse, det är riktigt vackert, men det är inte där vi filmade recensionen eller tjôtdelen. Däremot kanske du känner igen Ruddalens Idrottsplats när jag pratar om betyg på Gonzo i tjôtfilmen.

    Daniel

    SvaraRadera
  12. Ja, jag kände igen Ruddalen IP, sen tyckte jag att jag såg mossen. Men då slapp ni kanske att bli blöta om fötterna då, som jag blev (nackdelen och fördelen med GPS-klocka, man kan springa vart man vill!)

    SvaraRadera
  13. Bazinga: Jag har tjocka kängor så jag var riktigt torr om fötterna. Carl hade sneakers, inte lika torr. Om rumpan blev vi båda blöta och kalla då vi satt på stenen som är i bakgrunden. Vi led för konsten :)

    Nu kom jag på vad det heter där vi var, det är Torpadammen.

    Daniel

    SvaraRadera
  14. Torpadammen... ett kärt inslag om man gick i Flatåsskolan under de senaste 20 åren och hade Bengt Andersson som biologilärare. :)

    SvaraRadera
  15. Är det ironi att ni skriver "English Subs? We haS them!" eller blev det bara fel? I have, you have, he has...

    SvaraRadera
  16. Det är ironi, eller egentligen något slags tolkning av internetengelska, typ "All your base are belong to us."

    Kunde ha varit tydligare och kanske inte rätt forum men jag tyckte det var roligt :)

    Jag tänkte att det skulle märkas i och med kontrasten till nivån på engelskan i inlägget och i textningen.

    Tack för att du frågar i alla fall och inte bara förutsätter att jag är dålig på engelska :)

    Daniel

    SvaraRadera