onsdag, december 08, 2010

Valsviken Vinterporter

I kategorin snyggast förpackning tar Nynäshamn hem priset. Snygg ren låda med små detaljer som guldkorn, vacker nätt flaska med snygg etikett. Valsviken Vinterporter utlovar mycket. Snygg låda på hyllan och hyggligt dyrt innehåll.





När vi först hörde talas om att det skulle komma en Valsviken Vinterporter på Systembolaget den 1 december var det bara några dagar innan Stockholm Beer & Whisky Festival 2010.

Vi listade ganska snabbt ut att det var Nynäshamn som producerade den, inte så svårt om man ser till alliterationen i namnet och särskilt enkelt blir det när man kollar var Valsviken ligger. Vi fick ett mejl från Nynäshamn som varken bekräftade eller förnekade ölens existens, men berättade att den kunde finnas för provsmakning på mässan.

Vi provade ölen men var inte imponerade. Mycket grönsak, troligen hade flaskan stått öppen ett tag. Jag vet ju att Nynäshamn gör bra grejer i grunden, särskilt deras Ålö Ale är jag förtjust i, så jag vill ge dem en till chans.


Nynäshamns Valsviken Vinterporter [RB]


Utseende: Djupt röd nästan ogenomtränglig vätska. Mörkbrunt litet men luftigt skum. Mycket sofistikerat och inbjudande.

Arom: Halvstor arom. Torkad frukt, stora maderiatoner, lite paranöt, soya och inte så lite alkohol men den döljs ganska väl under frukten och en gissning av choklad.

Smak: Stor smak. Även här kommer den torkade frukten, madeiran och soyan tillbaka. Jag har svårt att hitta paranöten men alkoholen är desto mer närvarande. Lätt choklad, eller snarare kakaopulver.

Munkänsla: Förhållandevis lätt kropp, sött avslut med en tydlig beska som känns torr på tungan. Kolsyrningen är minimal.

Tokgod: Smakar likt den lagrade smörpundet porter. En upphottad version? Vinterporter är nog en bra benämning på den. Lagom värmande alkohol, en massa trevliga mörka toner som passar väl till vintern och kanske möjligtvis en mustig gryta, men den ska vara bra mustig. Märkligt komplex och (för mig) lättdrucken. Den är len men smakrik.


Nämnde jag att den är snygg? Perfekt storlek också tycker jag, för en så stark öl som Valsviken Vinterporter ändå är, 9,1% Dryga 40kr är inte jättebilligt, men ölen blir ändå prisvärd då den levererar mycket smak.

Jag tänker mig att denna öl kan vara en presentidé till ölälskaren, kanske på samma sätt som Sigtuna Ace of Spades. Denna öl tycker jag är mycket mer tillgänglig. Jag kan gott tänka mig att lagra denna öl något eller några år. Jag tänker mig att den blir ännu mer vinös då och verkligen sitter gott till firandet av Midvintersolståndet.

Har ni provat den än, har ni köpt den? Tänker ni lagra den? Ge bort som present?


Daniel

4 kommentarer:

  1. Verkar som om det blir till att masa sig till systemet igen då... (kom precis därifrån..) =)

    SvaraRadera
  2. Håller med om den snygga förpackningen. Jag har bara köpt en, då det trots allt är ganska dyra öltider den här tiden på året, men jag skulle nog kunna tänka mig en eller två till.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte den var jättegod också. Blev dock förvånad över den lätta kroppen som ni också påpekar. Men välbalanserad och stilig. Har bara provat en, får se om nån mer slinker ner. Ekonomin ligger ju redan på rött och så har vi ju den 15:e kvar.

    SvaraRadera
  4. En hel låda kom hem då jag tyckte att det kändes skämmigt att plocka enstaka flaskor då en liten låda passar bättre hemma. Och precis som S&S säger så är den väldans trevlig. Köp å lagra!!

    /Mike

    SvaraRadera