onsdag, juli 07, 2010

Ziel & Zaligheid

I maj fick Daniel hem en låda med roliga öl från Ølbutikken. I lådan fanns det bland annat med ett gäng intressanta småflaskor från holländska de Molen. de Molen är ett bryggeri som jag tycker håller en ganska ojämn kvalitet. Ofta är ölen tämligen ointressanta, samtidigt som de med jämna mellanrum är lysande. I lådan fanns bland annat Ziel & Zaligheid, en imperial stout på 11,2 % vilken tappats i en högst begränsad upplaga exklusivt för Ølbutikken.


Ziel & Zaligheid

Doft: Mycket rostade toner och fat. Vanilj, tofee och lite lätt av alkohol, eller helt enkelt bourbon. Här finns även en angenäm fruktighet. Lite som i portvin eller glögg.

Smak: Rostat träfat, tjära och mer bourbon. Bränt kaffe och choklad. Smakerna rullar fram över tungan. Stora smaker som lyckas samsas väl utan att ta ut varandra. Maffigt.

Munkänsla: Stor och krämig munkänsla med lätt kolsyra.

Tokgod/En upplevelse: Det här var häftig. Som en dovare Kaggen. Gott i gott gott. Jag tycker att den kommer nästan hela vägen upp till toppen. För Daniel var den helt perfekt, därav det schizofrena betyget.

Jättegod med chokladkaka.

4 kommentarer:

  1. Då känns det helt rätt att den är inkluderad i inköpslistan jag förberett för lördagens besök hos Ølbutikken. :)

    Har ni testat Sweet och Red Horizon från Nøgne Ø ännu?

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte den smakade lite som det luktar när man grillar varmkorv vid ett vindskydd i skogen. Bra, men inte bäst :)

    SvaraRadera
  3. Vackert! De Molen är ett favoritbryggerierna så det är kul att se fler trevliga sorter från dem; Z & Z har jag inte testat ännu men det kommer!

    Ang. Ølbutikken, är det endast köp på plats som är möjligt eller går det beställa? Jag kan ju alltid maila dem, men jag tänkte att jag tar en snabb fråga här först. ;)

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Drack en flaska igår och kan bara hålla med - en vansinnigt god IS!

    SvaraRadera