torsdag, juli 22, 2010

Norskt godis!

Jag läste om Nøgnes två senare tilltag och kände det omedelbara habegäret. Jag skickade mail till frugans kusin i Köpenhamn om han kunde slinka in på Ølbutikken och plocka upp lite öl och ta med nästa gång han var i Sverige. Sagt och gjort!

Nøgne Ø Sweet Horizon [RB]


Jag öppnar burken, exklusiv känsla med papper och allt. Super-premium skulle man kunna kalla det. Inte bara en öl, inte bara en exklusiv öl utan något alldeles extra, den där lyxkänslan. Ungefär som att öppna en exklusiv champagne eller whisky. Älska den grafiska profilen! Kul med hjärtan i bokstaven Ø på etiketten. Jag drar gärna en parallell med Ramlösa som kan ändra namnet på sitt vatten till God Jul och man tänker inte på det. Det är tecken på väl inarbetad logga. Jag undrar vad nästa steg blir. Måste det stå Nøgne på plåtburken för att vi ska veta att det är bryggarna från Grimstad som varit i farten?

Nog snackat, nu bira.

Utseende: Inget skum. Litet litet brunt täcke som lägger sig på ytan och försvinner när du hinner se det. Klar, mycket mörkt röd vätska. Ölet ser lite trögflytande ut i glaset. Jag har sett detta fenomen innan och jag gillar det. Inbjudande!

Arom: Stor härlig arom. Sötma, kaffe, choklad och lite tjära, om nu tjära kan beskrivas med ordet lite. Lätt arom av sötlakrits också. Det påminner mig om de där lakrtitsgodisarna som mina föräldrar köpte på tysklandsfärjan som jag inte gillade. Jag gillade att sitta och dra på spelmaskinerna.

Smak: Stor smak. Otroligt mycket sötma, som tar över de första intrycken. Jag förstår att de blandat i kaffe för att kanske stödja upp smaken med något mer torrt och beskt. Kaffen kommer in efter sötman och leder vägen mot en trevlig avslutande beska som rundar av upplevelsen. Kaffe och russin är särskilt framträdande.

Munkänsla: Kroppen är förvånansvärt liten, om man bortser från den stora begynnande sötman. Det finns en lätt närvarande kolsyrning, vilket är tur.

Efteråt kan jag inte hjälpa att tycka att jag kanske har druckit gårdagens kaffe med mycket socker i som någon glömt framme. Skillnaden ligger just i kolsyrningen och den smakmässigt icke närvarande 14% alkohol som denna öl begåvats med.

Nøgne Ø säger själva på etiketten att till denna öl ska man inte försöka äta någon efterrätt, att det är efterrätten. Jag köper detta. En vän till mig drack den till kladdkaka vilket nog funkar hyggligt det också. Jag tänker mig kanske en lime- eller citronsorbet. Något hyggligt beskt och inte så sött som kontrasterar ölets sötma. Jag är inte så chokladig av mig heller vilket kan bidra till mitt val av sällskap till ölet.

Köpvärd: Jag är nöjd att ha provat denna öl, men kan inte låta bli att tänka att detta inte är min stil av öl. Den konkurrerar på samma plan som Beer Here Essentia Bina vill jag säga. Söt, mörk öl över 15% i små flaskor. Då väljer jag Beer Heres alternativ alla dagar i veckan "and twice on Sunday." Jag förvånas över att Sweet Horizon är så enkel (okomplex) och egentligen bara stöder sig på sötma och kaffe.

Jag köpte hem två flaskor och ser fram mot en kall, kanske regnig, höstdag år 2015 till 2020. Jag kanske har ätit raclette och tar denna till efterrätt när barnen och min bättre hälft äter chokladkaka med mangosorbet. Om jag känner henne rätt kommer min bättre hälft kräva att få smaka denna Nøgne Ø Sweet Horizon: lagrad mörk öl missar hon inte.

Exakt vad jag hoppas ska förändras vet jag inte. Jag hoppas på faktor X som ska hjälpa till där, som den gör när jag lagrar Carnegie Porter 3,5. Det ölet är väl filtrerat, pastöriserat och allt möjligt är gjort till det, men ändå är det lite "godare" efter att bäst före gått ut, tycker jag.

Vidare till Norskt godis nummer två. Jag läste en kompis Facebookinlägg att han inte gillade denna öl, att den var lite för extrem för honom. Utmärkt!

Nøgne Ø Red Horizon [RB]


Här har vi samma förpackning som Sweet Horizon. Plåtburk, papper och liten flaska på 25cl. Med så pass hög alkoholhalt som vi talar om med denna öl, 17%, behövs verkligen inte mer än en kvarts liter att dela på några personer.

Enligt etiketten har vi en öl som bryggts till 39°P, motsvarande otroliga OG 1.172 för oss som föredrar. För att jäsa upp till 17% blir FG ca 1.015. Detta är inget som vanlig alejäst fixar. Champagnejäst som fixar det mesta torde ha lite svårt att överleva över 15% alkohol. Här har man slagit till med sakejäst. Inget mindre än sakejäst nummer 7 från Masumi Sake i Nagano, Japan.

Nøgne håller på med att brygga sake vet jag, himla bra initiativ att göra en öl på den också! Jag grottar in mig mindre i siffran 75 IBU, utan konstaterar att det troligen krävs en hel del god beska för att bygga upp en så pass stark men ändå troligen torrsmakande öl som detta. Jag hoppas rent av att humlen kommer genom och bidrar till att tungan kanske krullar sig lite!

Utseende: Helt klar orange vätska. Skummet är litet och sjunker undan fortare än kvickt. Ingen synlig kolsyrning, inga ben. Påminner om avslagen laxrosa champagne underligt nog. Kanske är ljuset som bedrar.

Arom: Halvstor arom. Direkt känner jag sötma, som sultanasrussin, lite avrundad och fin. Alkoholen gör sig påmind och sätter sig i näsan. Det känns som att dofta på ett lite torrt dessertvin, och jag hoppas fortfarande att humlen ska bita mig när jag smakar. I doften hittar jag inte så mycket av humlearomen, utom kanske en liten ton (liiiten) av lime.

Smak: Stor smak. Mycket sötma, karamell. Mycket alkohol i smaken som tränger genom. Humlen är lika lite närvarande som i aromen.

Munkänsla: Absolut ingen kolsyrning. Kroppen är stor och sötsmakande, men motsägelsefullt torr. Beskan är hyggligt stor i avslutningen och utgör nog grunden i vad jag uppfattar som ölets torrhet.

Tokgod: Jag gillar detta öl. Det har inte så mycket av det jag gillar i humleväg, men då slipper jag också bli besviken på att den är trött. Den har en lägre nivå på sötman än Sweet Horizon som jag uppfattar som helt och hållet urflippad med sötma. I Red Horizon finns en balans mot beska och alkoholen som lyfter upp smaken i gommen. Jag vill jämföra detta öl med ett trevligt dessertvin man kan unna sig, och kombinera med kanske en björnbärsparfait.

Brill tar ju in Nøgne till Sverige. Vi har sett att Dark Horizon släpps på bolaget här. Ärligt talat har jag inte provat den än: jag har två flaskor (Second Horizon) som står på lagring i några år. Fantastiskt att Nøgne Sunturnbrew [RB] kom på bolaget, jag gillar den. Finns chans att få till fler härliga brygder från landet i väst till oss?

Daniel @SchnilleDaniel

2 kommentarer:

  1. Enligt bryggaren blev det negativt FG (strax under 1, dvs 0.99*) senast de bryggde Red Horizon. Det existerar med andra ord ingen form av restsocker och därmed ej heller sötma i ordets bemärkelse, oavsett vad man tycker sig känna i smaken...

    SvaraRadera
  2. Hvilken bra blogg! Grattis!
    Jeg har sittet og lest i over en time nå.
    Morsomt at dere har prøvd disse to ekstrembryggene fra Nøgne Ø. De er blant mine absolutte favoritter av "øl", men jeg skjønner også at enkelte ikke vil karakterisere dem som øl.
    Uansett: bra blogg! Jeg skal følge dere fremover!

    SvaraRadera