torsdag, juli 22, 2010

BrewDog gör det igen - 55% och instoppad i djur!

Det gick ett rykte över Twitter igår att BrewDog skulle släppa ett öl på 55% idag torsdag. Jag pysslar hyggligt mycket med spel och fick direkt tanken att det skulle kunna vara en speed limit beer (handen 5-5 kallas speed limit i Texas Hold'Em).

Så blev det inte. Det blev en öl som heter BrewDog The End of History [RB]. En ljus öl i belgisk stil med skotska enbär och nässlor. Tolv flaskor producerade, elva flaskor finns att köpa: fyra grå ekorrar och sju hermeliner. I shit you not.

Denna bild är snodd från BrewDogs hemsida, och visar upp vad jag antar är den tolfte flaskan som producerades men inte är till salu:



De säger själva att denna öl är den sista i raden av öl som bryter världsrekordet för starkaste öl, nu även dyraste öl. En hermelin kostar £500 och en ekorre £700. Detta motsvarar 5.619kr respektive 7.866kr Jag undrar om de bjuder på frakten då?

Nu kanske jag inte är så politiskt korrekt, men jag tycker detta tilltag är jätteroligt! Ska man göra en extrem öl kan man lika gärna göra en extrem förpackning! Det blir lite självironiskt också, det är så uppenbart överdrivet att det blir bisarrt.

Alla djuren som använts är s.k. road kill, alltså djur som blivit påkörda och dött. En professionell uppstoppare har gjort arbetet med flaskorna.

Jag tyckte att Tactical Nuclear Penguin var riktigt god, Sink the Bismarck! lite mindre, men jag skulle nog vilja prova den igen. Prototype 27, en öl som flyttade gränserna på ett annat sätt var schysst också. Andra tycker och säger gärna högljutt att detta bara är trams och att BrewDog borde fokusera på att göra sina standardöl lite bättre istället. På den sista delen av detta uttalande kan jag hålla med en del. Jag provade 77 Lager och Zeitgeist några veckor sen, jag gillade dem inte, men Trashy Blond och Punk IPA gillar jag.

Hur som helst tycker jag att det definitivt finns en plats för dessa extrema öl och nya öl som ändrar uppfattningen om vad ett öl är och kan vara. På vägen kommer man misslyckas och bli utskälld, så är det att gå först.

Jag tycker detta är ett skoj tilltag men kommer inte köpa en flaska. Det är helt enkelt alldeles för mycket pengar för mig, men om någon vill köpa den åt mig är ni välkomna! Jag kan även tänka mig att gå ihop några gubbar (och kanske tanter?) och köpa, någon som är sugen?

Tillägg: 27/7 hittar Expressen historien. Aftonbladet var snabbare, 24/7.

Daniel @SchnilleDaniel

5 kommentarer:

  1. Är det inte extremt vulgärt? De kan omöjligen misslyckas med provokationen med djuren (i bästa fall framställer de sig själva som de stackars martyrerna) vilket väl gör det hela lyckat ur PR-synpunkt, men själv får jag anstränga mig för att hålla tillbaka kväljningarna. Och pratet om att gå först och tänja på gränserna är bara trams, det är väl bara att titta längre bak i historien så inser man att de har låångt kvar. Som tur är. Vissa saker har faktiskt blivit bättre de senaste decennierna.

    SvaraRadera
  2. Haha, roligt. Grymt snygga "behållare" :)

    För övrigt tycker jag senaste batchen av Hardcore IPA håller hög klass.

    SvaraRadera
  3. Det är så stört och det är SÅ bra! :D

    Provokationen (om det ens finns någon...) bryr jag mig inte om, utan det är tilltaget i sig som är så uppseendeväckande och nydanande! Mer öldjur åt folket!

    SvaraRadera
  4. Smaklösa idioter finns det gott om i världen.
    Men värst av alla är dessa pinsamt korkade människor som tycker det är ballt. Fy fan!!

    SvaraRadera
  5. Om man vänder på perspektivet är det du, Anonym, som står för tramset. :) Sluta vara så mesig... :P

    SvaraRadera