måndag, maj 24, 2010

Mikkeller 1000 IBU vs 1000 IBU Barrel Aged

Min frus kusin (vad heter det?) bor i Köpenhamn. En mycket trevlig man som jag talade mycket med på min svågers svensexa. Han sa att han gladeligen köper med lite öl nästa gång han kommer till Sverige. Nu var det dags för pingstbröllop så jag mailade iväg en modest beställning.

Sju stycken roliga öl ville jag ha. Några Mikkeller och två Nøgne Ø. Jag misstänkte att jag skulle få svårt att få tag på dessa öl i Sverige annars, utom 1000 IBU som ju kom på bolaget alldeles nyss. Eftersom jag inte varit där sedan släppet kan jag glömma att köpa den där också.

Jag sa att min beställning begränsades av att jag inte ville att det skulle vara jobbigt för honom att transportera, och om han ville fick han gärna köpa mer. Jag rådde honom att fråga i butiken vad han kunde köpa till en mycket ölintresserad svensk.

Vad fick jag då? Min beställning plus fem specialare från de Molen.

Mikkeller:
1000 IBU [RB] (375ml; 65DKK)
1000 IBU Barrel Aged [RB] (375ml; 89DKK)
Big Worst [RB] (375ml; 66,6DKK)
Big Worst Bourbon Edition [RB] (375ml; 99DKK)
Special Series Cherry Alive [RB] (250ml; 69DKK)

Nøgne Ø:
Nøgne Ø Sweet Horizon [RB] (250ml; 70DKK)
Nøgne Ø Red Horizon [RB] (250ml; 70DKK)

de Molen:
Kopi Loewak Coffee Stout Batch 2 [RB] (180ml; 40DKK)
Ziel & Zaligheid [RB] (180ml; 54DKK)
Hel & Verdoemenis Wild Turkey Barrel [RB] (180ml; 54DKK)
Turf & Veen [RB] (180ml; 49DKK)
Amarillo Bourbon Barrel Aged [RB] (180ml; 49DKK)

Inte illa alls!

Nyligen hemkommen från bröllop passar det sig ju att prova lite öl! Vi tog fram grillen och grillade lite marinerat fläsk och kyckling och några baconlindade majskolvar. Till detta tänkte jag att en Barrel Aged 1000 IBU skulle sitta fint. Det gjorde det också.

Mikkeller 1000 IBU Barrel Aged

Bra: Halvfrisk humle, stor söt kropp som bär upp en ganska dominerande fatkaraktär, nästan lite bränd fat passade perfekt till grillad mat! Ölen i sig vet jag inte om jag tycker är så fantastisk, den var mer underlig tycker jag. Jag undrar om den verkligen vunnit på att fatlagras. Matkombinationen lyfte upp den, men utan den hade jag nog hamnat ett snäpp lägre med betyget.

Lite busigt är det också att flaskan är identisk med den "vanliga" 1000IBU-flaskan, utom på bäst föredatumet.

Jag kan ju inte stanna här. Vidare till den "ordinarie" 1000 IBU. Den är ju tappat i januari så det gäller att passa på innan den blir trött!

Mikkeller 1000 IBU

Tokgod: Mycket härlig smak, som är riktigt balanserad utom på en spritig avstickare i början. När jag vant mig vid den känner jag till fullo av kåda, grapefrukt och gräs.

Kroppen är nog ganska stor, liksom beskan och alkoholen men att gifter sig och ger en ganska balanserad öl. Jag gillar detta, att tänja på gränserna och fortfarande ha ett fullt drickbart öl.

En härlig dubbel-IPA som jag är glad att jag har en till av. Nästa ska jag njuta när jag fått gå på semester, i min trädgård en varm solig eftermiddag. Troligen tar jag och grillar något gott till också, det skulle sätta pricken över i, även med denna öl.

Som ni förstår tyckte jag mycket bättre om "originalet" än den fatlagrade varianten av denna öl. Jag har nästan lite svårt att se varför den skulle fatlagras till att börja med. Mode kanske?

När jag provat dessa öl får jag lite beslutsångest. Jag är ganska säker på att Hel & Verdoemenis får gå till min H&V samling att provas om några (>10) år. Det känns lite slöseri att gå på barley wines också, så pass unga. Kanske nästa provning blir Nøgne Øs Red och Sweet Horizon? Vad tycker ni?

Daniel

3 kommentarer:

  1. Hel & Verdoemnis Wild Turkey hamnar väl ungefär på Tokgod på eran skala, om man gillar kraftig whiskeykaraktär åtminstone. Frågan är om det verkligen är värt att lagra den så länge, vad jag har hört så försvinner smakerna från fatlagringen vid längre lagringstider.

    SvaraRadera
  2. Jag hade gått på en flaska Big Worst direkt. Oerhört humlig och väldigt rolig att dricka, åtminstone när jag drack min flaska för knappa två månader sedan.

    SvaraRadera
  3. Jag är officiellt jätteavis just nu...

    SvaraRadera