tisdag, maj 25, 2010

de Molen Amarillo Bourbon Barrel Aged

Dags att testa en av de små (18cl) flaskorna de Molen som införskaffades i Ølbutikken. Samtliga fem öl serverades på ölmässan i Köpenhamn i år, och några flaskor hittade till den lilla butiken i Köpenhamn.

Jag ska prova en fatlagrad dubbel IPA, Amarillo Bourbon Barred Aged [RB]. Den senaste jag provade, Mikkeller 1000 IBU Barrel Aged var lite av en besvikelse. Jag hoppas denna hittar rätt. Flaskan är en av 96 flaskor som tappats utöver de fat som serverades på mässan, och ölen är särskilt bryggd till den. Etiketten berättar att ölen har 10% alkohol, 94 EBC färg och 60,3 EBU beska.

de Molen Amarillo Bourbon Barrel Aged


Det känns lite skoj att hälla upp, ur en liten flaska. Skummet är högt och benvitt. Vätskan grumlig och orange, nästan lite smutsorange. Aromen är trevlig. Söt, honung och vanilj. Jag förväntar mig en del humle i näsan men får inte något för detta.

Smaken är oimponerande och halvstor. Persika och apelsin finns närvarande, men sköljs bort av beskan och kolsyran. Kvar blir en lite fet känsla på tungan.

Inget särskilt: Jag har aldrig varit imponerad av de Molens IPA-öl. Denna brygd tycker jag påminner om en misslyckad brygd jag gjorde, där beskan dominerade över aromhumlingen, RTMA 2009. Av det jag provat är det de mörka ölen som imponerat på mig, och då imponerat stort. De övriga fyra de Molen jag har är just mörka så förväntningarna är högt ställda.

Jag är glad att ha provat, och är nöjd att flaskan var så pass liten. Det blev precis lagom att prova, lite som en galopp. Jag köper den inte igen om jag har möjlighet, men tror nog att det blir svårt hur som helst, även om jag hade velat ha.

Daniel

5 kommentarer:

  1. Intressant att du skriver så. Jag drack De Molens Amarillo (där Amarillo var det fullständiga namnet) på tapp här i Sthlm för några månader sedan, och den var väldigt trevlig.

    Synd att ett så bra bryggeri inte levererade den här gången.

    SvaraRadera
  2. Håller med om De Molens IPOr. Drack en Lente Hop för inte så länge sen och den var inte alls särskilt humlig, besk eller smakrik. Lite menlöst humlejuicig mest. Men druckit ett par liknande brygder från de delarna av Europa och de har väl helt enkelt en annan syn på humling. Mer som lätt smak än med storslagna egenskaper

    SvaraRadera
  3. Jag provade deras IPA Vuur & Vlam på ölfestivalen i Köpenhamn, och den var fantastisk. Det var en ljus variant som inte var så vansinnigt stark.

    Måhända dunklades omdömet av att det var den sista av nästan 50 sorter vi provade. Men jag drömmer fortfarande våta drömmar om den. Jag gav den en liten hajp här: http://godsvinet.radium.se/?p=643

    SvaraRadera
  4. Jeg prøvde denne på Ølfestivalen i København. Jeg er enig i at denne ikke var noe videre. Det er ikke sikkert at en IPA er det beste utgangspunktet for fatlagring.

    SvaraRadera
  5. Har inte testat ölet men är helt överens med knutalbert. IPA av idag bör helt enkelt inte lagras.

    SvaraRadera