torsdag, februari 03, 2011

Pliny the Elder - världens tredje bästa DIPA?

Ölvärlden är som så många andra områden full av hype, det vill säga (ouppnåeligt) höga förväntningar. Vissa öl, framförallt ifall de är tillräckligt svåra att få tag på, skickas upp i skyn likt en raket. En sådan öl är Russian Rivers Pliny the Elder, rankad av Ratebeer som världens tredje bästa DIPA. Jag och Daniel har fått tag på en flaska med endast 33 dagar på nacken.

Plinius den äldre
Pliny the Elder, Gaius Plinius Secundus, eller helt enkelt Plinius den äldre var en mångsysslare av rang som levde i Rom mellan år 23 och 79. Under sina 56 år hann Plinius med att vara författare, advokat, naturfilosof samt prefekt äver en del av den romerska flottan. Mest känd är han för att ha författat encyklopedin Naturalis Historia.

Det är i Naturalis Historia vi finner ölkopplingen, förklaringen till att Russian River valt att att uppkalla sin öl efter Plinius. Det sägs nämligen att den för ölen så nödvändiga växten humle fick sitt botaniska namn av den gode Plinius. Lupus salictarius (ung. vargen bland videträden) kallade han växten. När senare den store svenska botanikern Carl von Linné skulle namnge växten utifrån sitt eget system gav han den släktnamnet Humulus från svenskans humle och hämtade artnamnet från Plinius benämning - Lupulus.

Som ofta med hypeade öl är det med skräckblandad förtjusning man provar den. Det är sällan jag kommer över en sådan ovanlig och högt rankad öl. Inte var den gratis heller. Att köpa en IPA eller DIPA är dessutom alltid ett risktagande. Som ni säker lagt märke till är både Daniel och jag humlehuven. Vi är smått beroende av koncentrerad humle i flytande form. Tyvärr ska den i APA, IPA och DIPA var så färsk som möjligt. För mig brukar smärtgränsen ligga kring en månad. Jag tycker att de flesta ljusa humledominerade ölen tappar för mycket efter det.

Russian River delar vår uppfattning om vikten av att dricka sådan öl färsk. Pliny the Elders etikett är fylld till bredden av uppmaningar som på olika sätt försöker få konsumenten att dricka upp innehållet så fort som möjligt: Consume Pliny fresh or not at all!

Vi visste sedan innan att flaskorna med Pliny the Elder skulle vara färska. Frågan som höll oss vakna var hur färska. När vi väl får tag på flaskan stillas åtminstone den farhågan. 33 dagar sedan buteljering. Det får till och med jag godta som en färsk öl. Förväntningarna är på topp. Lever den gamle Plinius upp till hypen?

Russian River Pliny the Elder

Det första som slår oss är att ölen doftar förvånansvärt lite. Då menar jag inte lite i förhållande till vad man kan vänta sig från ett amerikanskt humlemonster, utan lite i förhållande till en helt vanlig öl. Oppigårds Spring Ale doftar mer - en pale ale på 4,9 %.

När näsan bokstavligt talat doppas i glaset visar sig en liten och riktigt trevlig doft. Det är framförallt kådiga grankottar som slår igenom. Det finns även en sötfruktighet av apelsin och ananas.

I munnen är det helt klart granbeskan som dominerar. Beskan är tämligen hög men balanseras helt och hållet av ölens maltbas. Utöver grankottarna finns det en örtighet, gräs och lite frukt.

Bättre: Det är helt klart en välgjord och god öl. Men världens tredje bästa DIPA? Inte i närheten. Jag har druckit flera dipor, svenska, danska, skottska och amerikanska, som slår den här flaskan Pliny med hästlängder. På rak arm kan jag nämna Dugges Never mind the Bollox!, Mikkellers I Beat yoU, Brewdogs Hardcore IPA och framförallt Port Brewings Hop 15.

Så om du hittar en Pliny the Elder? Drick den. Den är god. Men jobba definitivt inte ihjäl dig för att få tag på den. Då finns det mycket bättre öl att få tag på!




Temperatur: 10,2°C Dricks i 21,5cl ISO-glas. Mycket litet tryck i flaskan. Vätskan är helt klar, små bubblor och ett litet luftigt skum.

Doften är liten. Passionsfrukt och mango samt lite gran.

Smaken är större. Härlig stor grankåda, ananas, söt och mogen mango.

Kolsyrningen är låg, kroppen något större än medelstor, det finns en tydligt markerad beska som ligger som en bra baslinje, men den tar inte över. En lätt sötma i kroppen ackompanjerar grankådan väl.

Bättre än den första flaskan? Ja det tycker jag nog, men inte så det ändrar betyget.

Smaken är större i denna flaska och nu kan man ana vad som kan ha funnits i aromen tidigare. Om den tappat så mycket på grund av tiden (37 dagar) eller om den fryst i transporten vet jag inte, men det är trist. Enda lösningen är att åka dit och prova på plats!

20 kommentarer:

  1. Du/Ni har antingen fått en dålig flaska/eller så är du/ni bara helt sinnesjuka... Att ens nämna pliny the elder i samma mening som dugges never mind the bollox! Jag både skrattar och gråter på samma gång. Kan vara årets sämsta skämt.

    / Arga Djävulen

    SvaraRadera
  2. Den flaskan vi provade var markant sämre/tråkigare än den batchen Never Mind the Bollox som gjordes till SBWF 2009.

    Jag har en till flaska Pliny som jag ska prova idag, som första öl, för att se om mina intryck består.

    Det är synd att du inte var med och provade den flaska vi drack, för den var synnerligen oimponerande.

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Oj? Jag har druckit _många_ dipor i mina dagar och PTE är definitivt på medaljplats. Vet ej om jag druckit någon bättre. Ni måste ha fått en dålig flaska. Håller med arga djävulen där ang jämförelsen med Bollox är årets sämsta skämt. Dugges humlestinna öl spelar inte ens i samma universum som PTE. (Däremot var de jävligt bra för några år sedan...nuförtiden är de mediokra som bäst).

    SvaraRadera
  4. Baggen:

    Jag var mycket nogrann med att kvantifiera vilken batch av Never Mind the Bollox som jag jämförde med i kommentaren. I texten kanske Carl skulle varit mer specifik.

    Jag hoppas att den flaskan Pliny vi provade var dålig, då får jag en fantastisk upplevelse idag!

    Daniel

    SvaraRadera
  5. Jepp...och jag kan, tyvärr, bara jämföra med de batcher av Bollox jag druckit (den första batchen jag drack på fat var på en egen nivå jmf med senare batcher) och där var ingen i närheten. Jag hoppas verkligen att din andra flaska är bättre. Sedan kan ju inte alla gilla allt heller :) Lycka till :)

    SvaraRadera
  6. En enkel förklaring skulle kunna vara att vi helt enkelt inte gillar PTE lika mycket som andra gör. Vi tyckte visserligen att den var riktigt bra, men inte fantastisk. Den här killen fångar vår upplevelse ganska väl: www.youtube.com/watch?v=j1HjCYAby6A.

    Samtidigt får den väldigt svaga doften mig att misstänka att något inte stod helt rätt till med flaskan. Blir intressant att höra hur den andra flaskan smakar, som Daniel dricker utan mig.

    Flera av våra läsare har fått tag på PTE på samma sätt som vi har. Hur var era flaskor?

    SvaraRadera
  7. Svårt att säga om det är världens tredje bästa DIPA eller ej. Egentligen är inte det så intressant, men däremot en väldigt god öl enligt mig. Bland det bästa jag någonsin haft lyckan att dofta på.

    SvaraRadera
  8. Alla skyhögt rankade öl man själv inte hyllar är väl hajpade?

    SvaraRadera
  9. Om ni nu har köpt denna på Cracked kettle (vilket jag antar) är det nog troligt att även den andra flaskan har behandlats på samma sätt som den förra. För det är väl troligt att det är just det som är orsaken till att den var dålig (om den nu var dålig). Den har troligen tillbringat tid i en alldeles för varm eller kall lagerlokal (frusit) på väg med posten upp till Europa om den nu var så dålig efter 33 dagar. Cracked kettle handlar ju knappast med bryggerierna själva utan byter till sig alt betalar folk för att skicka upp svårtillgängliga flaskor till dem.

    Jag har köpt både PtE och deras Blind Pig från Cracked Kettle och tyckt att de var helt vansinnigt goda. Har även provat en flaska PtE som åkt med Christer hem från San Francisco och även då var det naturligtvis - En upplevelse!

    SvaraRadera
  10. @rickgordon: Kanske vi uppfattar ordet olika. Det är svårt att nå upp till hajpens förväntningar, men inte helt omöjligt. Tre öl som jag klassar som hajpade i form av mycket snack och höga förväntningar är Närke Kaggen, Port Brewing Hop 15 och Cantillon Blåbær. Dessa hör till mina favoritöl och når enligt min uppfattning upp till hajpen.

    @Weine: Ja, om flaskorna är dåliga är transporten helt klart en trolig förklaring.

    SvaraRadera
  11. Att Amarillo Spring skulle dofta 'mer' an Pliny sager egentligen allt. Ett markligt mote mellan manniska och ol. *Sa* mycket gor inte skillnaden mellan en vecka och fyra veckor, inte ens nar det galler Pliny. Om det finns onskemal att prova en gang till sa kan jag nog overtalas att skicka en farsk flaska.

    SvaraRadera
  12. @viktor: Om det finns intresse att prova PtE (eller annan rolig jänkaröl)? Ja, det kan jag lova!

    SvaraRadera
  13. Ok! Mailadress finns pa bloggen...

    SvaraRadera
  14. Drack en flaska jag fick ifrån Cracked Kettle nyligen och den var helt fantastisk. En orgie i tropisk frukt som andersand hade sagt..

    /Micke

    SvaraRadera
  15. Michael håller med dig drog hem en från CK - den var fantastisk!
    Tror att de rosa e bara är ute efter hype bloggning! Varför läste jag ens inlägget, det är bara listan innan släppen som är intessant!// Nisse666

    SvaraRadera
  16. smaken är som baken...
    många säger att volvo gör världens bästa bilar. själv tycker jag att det är kanske världens tråkigaste bilar att köra.

    SvaraRadera
  17. Testade en liten "vertical" PtE i helgen. Dels en inköpt från antagligen samma batch ni hade (från cracked kettle)dels en nyinköpt i San francisco (den var 2 dagar "gammal" när jag köpte den). Det är uppenbart att något har hänt, antingen i frakten eller så är det en felaktig batch ni har druckit. Både färgen och smaken var helt olika, och det är bara att beklaga att ni fått smaka en dålig PtE. Samtliga som var med på provningen var eniga. PtE i sin rätta skepnad är en världsklassöl!

    /Michael

    SvaraRadera
  18. ja, lägger man en dipa på en varm båt över atlanten för att sedan lämna över den till systembolagets misshandel så är det kanske inte så konstigt att den inte smakar som den ska.

    SvaraRadera
  19. Michel: Båten var knappast varm då den fraktades i januari och den är inte inköpt på Systembolaget.

    Daniel

    SvaraRadera
  20. Vill påstå att den var fenomenal första gången, något mindre enastående andra och med de två nya flaskorna så får jag se. Likväl en pansarbra öl!

    SvaraRadera